Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Här är vinnarna i Guldbladet

Publicerad: 7 Maj 2010, 05:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Sveriges Uppdragspublicister utsåg igår Sveriges bästa kundtidningar i tävlingen Guldbladet. Tidningskompaniet kammade hem flest priser.


Igår korades vinnarna i den tionde upplagan av Guldbladet på Operaterassen i Stockholm.Prisutdelningen direktsändes även på Dagensmedia.se.

Tidningskompaniet knep fyra av de fjorton priser som delades ut. Kundtidningsföretaget vann bland annat i den nya kategorin webb-tv för Volvo Lastvagnars "Kolla in Kentas custom-hytt".

Åkesson & Curry var också en lycklig vinnare. De vann tre priser, varav två prestigefyllda kategorier - Bästa kundtidning konsument för Coop Mersmak och Bästa personal/interntidning för svenska McDonald's tidning Catchup.

Årets jury bestod av ordförande Robert Ryberg, Kapero; Karl Beijbom, Beijbom Books; Helena Giertta, Journalisten; Olle Lidbom, Vassa Eggen; Anders Malmsten,  Bonniers; Kerstin Neld, Sveriges Tidskrifter; Fredrik Svedjetun, Dagens Media och Magnus Söderlund, Handelshögskolan.

 

Här är alla vinnare och juryns motiveringar:

Bästa kundtidning KONSUMENT: Coop Mersmak

Uppdragsgivare: MedMera AB

Uppdragspublicist: Åkesson & Curry

Motivering: Det här är en tidning som inte bara dimper ner i brevlådan hos vem som helst av företagets kunder. Man måste prestera för att få den. Och det ligger i linje med företagets målsättning för tidningen – att stärka kundlojaliteten.  Av de utvalda är det en stor andel som läser den och dessutom låter den påverka inköpsbesluten. Tidningens styrka är tipsen om vad kunden kan göra med varorna när man kommit hem. Det här är en vällagad tidning med smak för det goda, anrättad med värme och baserad på fräscha ingredienser.

Bästa kundtidning B2B: Ericsson Business Review

Uppdragsgivare: Ericsson Group

Uppdragspublicist: JG Communication

Motivering: Att göra en tidning för ett globalt företag är svårt i sig då läsarna självklart har så olika förutsättningar. Att dessutom begränsa målgruppen till de högsta ledningarna i mycket stora företag gör utmaningen än tuffare. Vinnaren lyckas med denna uppgift och skapar stor nytta för kunden genom att producera en mycket genomtänkt och välgjord tidning som är lika smal och spetsig som en mobilmast.

 

Bästa journalistik: Vitalt vetande om hälsa

Uppdragsgivare: Vitalt vetande Stockholm

Uppdragspublicist: Intellecta Publicisterna

Motivering: Med ett flyhänt språk, kritiskt granskande och upplysande artiklar känns tidskriften pålitlig och skapar förtroende. I en tajt nisch lyckas de hitta sin egen ton.Här får vi vitala kunskaper om kosttillskott, nya motionsformer och hur ett glatt liv ger ett hälsorikt liv. Tidningen är en klockren journalistiskt produkt, som är precis det som den utger sig för att vara – en tidning som är lojal med sina läsare.

 

Bästa medlemstidning: Fastighetstidningen

Uppdragsgivare: Fastighetsägarna Sverige

Uppdragspublicist: JG Communication

Motivering: Tidningen slåss för medlemmarnas intressen med en ambitiös kampanjjournalistik, inspirerar med genomarbetade featureartiklar, och lyckas med stor idérikedom hitta egna vinklar på större nyhetshändelser. Resultatet blir tungt, nyttigt men aldrig tråkigt.

  

Bästa personal/Interntidning: Catchup

Uppdragsgivare: Svenska McDonald’s

Uppdragspublicist: Åkesson & Curry

Motivering: En tidning skräddarsydd för en ung målgrupp av medarbetare, som berättar om livet både på och utanför jobbet.

Tidningens innehåll, design och tilltal lyckas höja yrkesstoltheten, bygga varumärket internt och främjar gemenskap och lojalitet.

 

Bästa formgivning: Varvet

Uppdragsgivare: GöteborgsVarvet

Uppdragspublicist: Tidningskompaniet

Motivering: För en form som är både lekfullt kreativ och konservativt hantverksmässig: här stöps de vilda idéerna om till en funktionell form som ger effekt åt kunden. Foto, grafik och typografi samspelar med både design och text. Vinnaren har lyckats undvika kreativ mjölksyra och andra snedtramp - utan har verkligen flåset uppe.

 

Bästa omgörning: Kupé

Uppdragsgivare: SJ AB

Uppdragspublicist: Nordiska Tidningsbolaget

Motivering: Med en unik och väl fungerande design, vackra bilder och ett fokuserat innehåll har vinnaren lyckats uppgradera sig till första klass.

 

Bästa webbkommunikation: Piratförlaget.se

Uppdragsgivare: Piratförlaget

Uppdragspublicist: Tidningskompaniet

Motivering: Genom att kombinera bra webbfunktioner och sociala medier med ett levande och läsvärt innehåll har vinnaren visat hur webben ska användas redaktionellt.

 

Bästa webb-TV: Kolla in Kentas custom-hytt

Uppdragsgivare: Volvo Lastvagnar

Uppdragspublicist: Tidningskompaniet

Motivering: I webb-TV-bruset fastnar det som sticker ut. Speciellt när det görs med glädje och humor. Hjälper det dessutom uppdragsgivaren blir det en vinnare.

  

Bästa bok: A one tonne future

Uppdragsgivare: Vattenfall

Uppdragspublicist: Tidningskompaniet

Motivering: En annorlunda jubileumsbok, med fokus mot framtiden,inte det förflutna. Ett omfångsrikt och lärorikt material, som i guidebokens form på 200 sidor hjälper läsaren att orientera sig.

 

Bästa nyhetsbrev: Bättre Affärer

Uppdragsgivare: Swedbank

Uppdragspublicist: Redaktörerna

Motivering: Ett e-postdistribuerat nyhetsbrev för småföretagskunder. Lättillgänglig i sin formgivning och relevant för sin målgrupp. Innehållet ger "news for use". Ökningen av antalet prenumeranter och en öppningsfrekvens långt över vad som är vanligt inom B2B visar att högt ställda krav motsvarar förväntningar hos såväl uppdragsgivare som kund.

 

Bästa årsredovisning: Diös Årsredovisning

Uppdragsgivare: Diös Fastigheter AB

Uppdragspublicist: Åkesson & Curry

Motivering: Med en modern, modig och snygg design bryter årsredovisningen mot allt det som bidrar till att andra årsredovisningar inte blir lästa. Hela årsredovisningen dryper av det som företaget står för – dynamik, innovation, öppenhet och seriositet – och lyckas därmed vara så mycket mer än bara en årsredovisning.

 

Bästa nykomling: Fashionation

Uppdragsgivare: Åhléns

Uppdragspublicist: Make Your Mark

Med hög trendfaktor och läcker formgivning visar tidningen upp en ny sida hos ett känt varumärke. Ett modernt modemagasin som förtydligar profilen och särskiljer cityvaruhusen från de vanliga Åhlénsvaruhusen.

 

Bästa omslag: SOMA

Uppdragsgivare: Karolinska Universitetssjukhuset

Uppdragspublicist: Aller Custom Publishing

Motivering: Bästa Omslag utses av Guldbladsdagpubliken.

 

SILVERBLAD delades ut till följande:

Bästa Kundtidning KONSUMENT: Volvo Life, Volvo Personbilar Sverige, Tidningskompaniet

Bästa kundtidning B2B: DR-magasin, Posten Meddelande AB, Spoon Publishing

Bästa journalistik: Fastighetstidningen, Fastighetsägarna Sverige , JG Communication

Bästa medlem/organisationstidning: Magasinet Fotboll, Svenska Fotbollförbundet, Tidningsmakarna

Bästa personal/Interntidning: Karolina, Karolinska Universitetssjukhuset, Tidningsmakarna

Bästa formgivning: Scanorama , SAS, DG Communications

Bästa omgörning: Sambandet, Polismyndigheten i Stockholms län, Tidningskompaniet

Bästa webb-TV: Vaccin till folket, Posten Norden, Tidningskompaniet

Bästa bok. Prostata, sanofi –aventis, Tidningsmakarna

Bästa årsredovisning: Hälsa 3.0, If AB, Tidningskompaniet

Bästa Omslag: Magasinet Fotboll, Svenska Fotbollförbundet, Tidningsmakarna

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.