Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Här är tv-giganternas recension av Aftonbladets partiledardebatt

Publicerad: 2 September 2014, 12:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:30

Igår skapade Aftonbladet historia med Sveriges första partiledardebatt i webb-tv. Så här tycker linjär-tv-konkurrenterna SVT och TV4 om sin nya konkurrent.


Ämnen i artikeln:

SVTTV4Aftonbladet

Aftonbladets partiledardebatt pågick mellan 19-21 igår. Programledare var Karin Magnusson och ämnena hade bestämts av Aftonbladets unga läsare.

Totalt hade programmet 314 168 startade strömmar på livesändningen. Hashtagen #abdebatt samlade också 17 000 tweets.

I de sociala medierna har Aftonbladet hyllats för programmet och nu stämmer även Mikael Pettersson, projektledare på "Agenda", SVT:s program för bland annat partiledardebatter, in i hyllningskören.

– Jag tycker att den var bra. Det blev en ganska spänstig debatt och jag tycker att programledarna lyckades fördela ordet mellan partiledarna bra, säger han till Dagens Media.

Mikael Pettersson tycker också att Aftonbladets partiledardebatt kändes mer avspänd än SVT:s dito.

– Kanske beror det på att de var i en lokal på stan med en stor publik. Då kan man få till en ganska bra atmosfär. Det är roligt. Vi får fundera på om det är något vi kan ta till oss.

– Sedan ska man komma ihåg att vi kör partiledardebatter varje vår och höst i samband med budgetpresentationerna. Nu är det precis i valspurten så det är ett bra läge för kvällstidningarna att köra debatt nu. Det gör att partiledarna är lite mer taggade av sig själva så det var nog ingen slump att de var så i gasen i går.

Var det något som var mindre bra?

– Möjligen hade man kunnat önska sig lite fler vassa frågor. Debatten hade kanske inte samma typ av granskande fokus på partierna som vi jobbar med när det exempelvis gäller vilka frågor vi ställer, säger han och fortsätter:

– Vi försöker exempelvis tydliggöra för tittarna när partiernas resonemang kanske inte håller samt visa på meningsskiljaktigheter mellan partier i olika block och dylikt. Jag upplever att de inte jobbade med lika stort journalistiskt fokus som vi utan att det mer handlade om att fördela ordet.

Även Viveka Hansson, programdirektör för nyheter och samhälle, TV4, ser positivt på den nya konkurrensen från kvällstidningarna.

– Konkurrens är en utmärkt blåslampa och får oss etablerade tv-aktörer att ompröva och tänka nytt.

Hur står Aftonbladets sändning sig rent kvalitetsmässigt mot era och SVT:s valdebatter?

– Jag tycker att de gjorde en lekfull och mycket väl genomförd debatt. Kvalitet är ett knepigt ord som skiftar i betydelse, men jag tror att Aftonbladets publik gillade det här, säger hon och fortsätter:

– I år är tv-tittarna vinnare med ett fantastiskt stort urval av olika valprogram i olika kanaler och på olika sajter. TV4 sänder just nu ett nytt kort valformat på kvällarna, utöver våra långa debatter och utfrågningar, som verkar uppskattas av vår breda publik i olika hörn av landet. SVT har bjudit på olika format, och kvällstidningarna satsar på tv. Tillsammans är det ett imponerade utbud av en mediebransch i så kallad kris. En demokratisk manifestation faktiskt, som kan ge ett rekordhögt valdeltagande.

Ni blev erbjudna att sända Aftonbladets debatt, något som Bonnierkollegorna på Expressen nappade på, men sade nej. Var det rätt beslut?

– Frågan kom lite sent så det var rätt beslut, men vi var positiva till initiativet och kan absolut tänka oss samsändningar framöver.

På onsdag klockan 19-21 sänder Expressen sin partiledardebatt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

SVTTV4Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.