Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Här är tidningarnas Orvesto-skryt

Publicerad: 7 Oktober 2010, 11:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:36

Ytterligare en Orvesto-mätning har publicerats. Och då kommer Orvesto-skrytet som ett brev på posten.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetExpressen.seOrvesto KonsumentExpressenAftonbladet.seOrvestoDagens NyheterAftonbladet

Dagens räckviddsundersökning från Sifo Orvesto bjöd på få anledningar att jubla för svenska papperstidningar.

Det märks dock inte i spalterna. Som traditionen bjuder försöker de istället måla upp resultatet som en framgång - och uppfinningsrikedomen är stor.

Aftonbladet tappade mest av alla tidningar - drygt 7 procent av sina läsare -  både på vardagar och på söndagar.

Tidningens skrytartikel har rubriken "Störst i Sverige" och i den får läsaren får veta att "allt fler gör som du - läser Aftonbladet". Detta resultat får Aftonbladet genom att slå ihop räckvidden för webb och papperstidning.

Chefredaktören Jan Helin medger dock att pappersupplagan tappar läsare.

– Läsarna byter vanor, från print till digitalt, säger han till den egna tidningen.

Även Expressen slår ihop editionerna - och gör ett stort nummer av Orvesto. Precis som tidigare vinklar man på det minskande gapet, som är det lägsta på nio år, enligt tidningen.

Vad som däremot inte är lika tydligt är att de förlorat 5 procent av läsarna både på vardagar och på söndagar.

Hos morgontidningarna är tonen mer lågmäld.

Svenska Dagbladet väljer rubriken "Nätet tar in på papperet", och konstaterar att alla stora tidningar tappar pappersläsare - men också att SvD Näringsliv förlorar färre läsare än Dagens Industri.

– Vi befinner oss i ett skifte, där vi och andra bygger upp stora räckvidder på nätet, i tillägg till starka positioner på papper, säger chefredaktören Lena K Samuelsson.

Dagens Nyheter tappar mellan 3 och 4 procent. Tidningen har dock valt att helt ignorera Orvesto-sifforna.

Gratistidningen Metro var en av få vinnare i mätningen - vilket de inte missar att berätta. I Göteborg ökade tidningen med hela 13 procent, medan siffran i Malmö var 6 procent. I Stockholm ligger Metro kvar på samma nivå.

– Det är härligt att det går fortsatt bra för oss och att vi ökar vårt räckviddsgap mot de betalda nyhetstidningarna, säger chefredaktören Per Gunne till den egna tidningen.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.