Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Här är nya Schibsted

Publicerad: 12 November 2010, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Schibsted vill inte längre uppfattas som ett tyskt redarfirma utan som en global spelare på mediemarknaden. Det ska det nya namnet Schibsted Media Group råda bot på.


Ämnen i artikeln:

Schibsted

Schibsted har levt med sitt namn i snart 200 år, men under tiden har det lilla norska förlaget växt till sig och blivit en internationell mediekoncern med verksamhet i 27 länder och nära 8000 anställda. Därför har det blivit dags att byta till ett namn som förtydligar verksamheten – från Schibsted till Schibsted Media Group.

– Vi vill stå för något helt annat än vad vårt tidigare varumärke utstrålade. Vi vill uppfattas som det internationella, moderna och innovativa företag vi är och inte som någon mossig, tysk redarfirma, som en del har trott om det gamla varumärket i våra undersökningar, säger Olof Brundin, informationsdirektör på Schibsted Sverige.

Initiativet kom inledningsvis från Svenska Dagbladets chefredaktör Lena K Samuelsson och designchefen Anna Thurfjell, som sedan fick ansvar för projektet i januari. Schibsteds huvudkontor har definierat strategi och målgrupp, Lena K Samuelsson har ansvarat för varumärkesarbetet och Anna Thurfjell står bakom designen.

– Det är fruktansvärt dyrt att ändra profil för koncerner i vår storlek, så eftersom vi har kompetensen i huset hos människor som vi vet vad vi är och vad vi vill vara har vi skött arbetet inhouse. Det blir bättre och till nästan ingen kostnad alls, säger Olof Brundin.

Resultatet presenteras idag i samband med Schibsteds kvartalsrapport.

Svenska Dagbladets designchef Anna Thurfjell talar om utmaningarna i arbetet med den visuella identiteten.

– Den rymmer flera dimensioner och har så många funktioner: att skapa en tydlig identitet som också ger rätt associationer, att fungera geografiskt i hela koncernen och att beskriva vår affär och vår kultur. Det är viktigt att logotypen upplevs samtida, men också representerar en vision för framtiden.

Den nya logotypen har kvar den blå färgen, som symboliserar hav, och formen på det gamla s:et. Fyrkanten har lånats från andra logotyper.

– Logotypen ska förmedla både vår tradition och att vi är moderna och innovativa. S:et har vi behållit för att hålla kvar vid vår långa historia, samtidigt formen ska känns betydligt modernare, säger Anna Thurfjell.

Namnbytet till Schibsted Media Group innebär nytt utseende på allt från sajter till brevpapper, men förändringen är också en början på ett nytt Schibsted som ska framstå ännu tydligare som en koncern framöver.

– Vi ska bli mycket mer synliga som koncern i kommunikationen framöver. Visst vill vi öka kännedomen om oss och vad vi gör hos gemene man, men huvudmålgruppen för Schibsteds kommunikation är framför allt medieköpare, medarbetare, studenter och finansmarknaden, säger Olof Brundin.

Anna Thurfjell:

– Men vi ska fortsätta att vara ett ”house of brands” med starka varumärken som Aftonbladet och Blocket.

Det blir inga annonser om namnbytet på den här sidan årsskiftet, men så snart svenska Schibsted är på plats i det nya huset blir det en kampanj som berättar om det nya namnet och adressen.

– Det är klart att vi ska göra en flyttanmälan och då passa på att berätta, men om det sen blir annonser, dr eller vad det blir får vi se, säger Olof Brundin.

Fungerar den nya loggan bättre? Rösta i spalten till höger.

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.