Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Här är nya Kupé

Publicerad: 28 maj 2009, 07:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Från och med måndag finns första numret av omgjorda Kupé på SJ:s tåg. Dagensmedia.se har läst den nya tidningen.


Som Dagensmedia.se tidigare har berättat har Nordiska Tidningsbolaget tagit över produktionen av SJ:s ombordtidning Kupé från Mediabolaget. Nu är första numret klart.

I Nordiska Tidningsbolagets regi har tidningen fått en exklusivare känsla och är mer anpassad till huvudmålgruppen, säger vd Håkan Lövström.

- De flitigaste tågresenärerna är kvinnor i 35-årsåldern med utbildning och bra inkomst.

- Men ska passa för en bred målgrupp. Det är en förströelsetidning, men vi har försökt att göra den engagerande och inspirerande. Förhoppningen är att tågresenärerna vill ta med sig tidningen hem och läsa vidare.

Claes Salomonsson på SJ är chefredaktör på Kupé. I första numret porträtteras komikern och skådespelaren Peter Magnusson, landets soligaste platser listas och det finns ett resereportage från Väderöarna. Precis som tidigare avslutas tidningen med SJ:s egna sidor med information om verksamheten.

- Nya Kupé är mer inriktad mot miljö och resor än tidigare. Redaktionen är ny och har ett nytt tänk med en tydlig fram-, mitt- och bakvagn i tidningen. Det ska kännas att Kupé är ett riktigt magasin, säger Håkan Lövström.

Upplagan är 152.000, en ökning från 120.000 exemplar.

Annonsförsäljningen har lagts ut på säljbolaget Annonskraft. Planerad packningsgrad är 30-40 procent.

- Försäljningen till första numret har gott över förväntan. I dessa tider är det tacksamt att sälja en väletablerad produkt, som annonsörerna kan vara säkra på inte läggs ner.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.