Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Här är "Gran Turismo"

Publicerad: 23 september 2010, 06:29
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38

”Gran Turismo” är inte bara ett nytt tv-program om bilar i TV8. Programledaren Gunnar Dackevall ligger även bakom nya biltidningen ”Sportbilen Gran Turismo”. Första numret når handeln idag.


Tidningen ges ut av Rosén & Dackevall, som tidigare gjorde ”Auto, Motor och Sport”. Det är förlagets tidning ”Sportbilen” som fått en helomgörning.

Gunnar Dackevall på Rosén & Dackevall är redaktör för tidningen, tillika programledare för TV8:s egenproduktion ”Gran Turismo” som har premiär i oktober.

– Vi har förfinat ”Sportbilen”, som var en avknoppning ur ”Auto Motor och Sport”, så att den kan stå på egna ben och bli ett alternativ till de konventionella biltidningarna som många läsare börjar tröttna på, säger Gunnar Dackevall till Dagensmedia.se.

Målgruppen är äldre än vanligt, bilentusiaster på 45 år och över som har pengar att spendera på sin hobby och som idag ofta väljer internationella biltidningar.

– All nyhetsinformation och jämförelser mellan märken, som är vanligt i svenska biltidningar, finns redan på webben. Vi är en tidning för långsam läsning. Det är inget unikt koncept men det saknas på biltidningsmarknaden i Sverige, säger Gunnar Dackevall.

Robert Petersson är chefredaktör och Jonatan Darby är ad på tidningen.

I år blir det tre nummer av ”Sportbilen Gran Turismo”. Nästa år planeras tio nummer.

Första numret består av 25 annonssidor och 16 sidor av eftertextannonser av 148 sidor totalt. Enligt Gunnar Dackevall är det var förväntningarna ligger även för kommande nummer.

– Annonserna förväntas stå för omkring 40 procent av intäkterna. Vi vill gärna ha bilannonsörer, men även varumärkesannonsörer från andra håll som vill nå äldre män. Annonsörer som kanske oftare ses i DI Weekend än i biltidningar.

”Sportbilens” drygt 7 000 betalande prenumeranter får hädanefter nya ”Gran Turismo”. Ambitionen är att minst fördubbla prenumerationsstocken trots det höga priset, 99 kronor.

Rosén & Dackevall sålde hela ”Auto, Motor & Sport” till Egmont vid årsskiftet. Affären gav ägarna omkring 30 miljoner kronor, enligt Gunnar Dackevall.

– Max fem av dem används för att göra om och lansera ”Gran Turismo”, säger Gunnar Dackevall.

Lanseringen sker med en utomhuskampanj på bussar och ljustavlor, banners, testa på-erbjudande och ”skryt på storbildsskärmen på Stureplan”.

Även tv-programmet i TV8, där Gunnar Dackevall är en av programledarna, är ett led i att skapa kännedom om tidningen.

– Vi använder samma logga och det är samma redaktion, men programmet har inte budget att bli lika glassigt som tidningen, säger Gunnar Dackevall.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev