Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Här är Expressens nya kändistidning

Publicerad: 12 April 2010, 06:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:54

I veckan lanserar Expressen två nya bilagor. En av dem är en ny kändisbilaga, som ersätter Expressen Fredag.


Kvällstidningarnas bilagefajt skruvas nu upp rejält. Förra veckan sjösatte Aftonbladet ”Brud & Bröllop” och ”Hår & Skönhet”, tjockare bilagor som sedan ska säljas i magasinhyllan.

Som Dagens Media tidigare berättat har Expressen under en längre tid arbetat med en ny fredagsbilaga.

Och på torsdag kommer första numret av Expressens ”Extra”, som ersätter den befintliga fredagsbilagan. Tidningen har tagits fram av bilagechefen Anna-Clara Welander. Chef blir Bo Liljeberg, medan Fredags redaktör Annika Leone får samma roll på Extra.

 – Vi har genomfört läsarundersökningar och känner att det finns en efterfrågan på större nyhetsfokus. Tidigare var Fredag, liksom andra tidningar av samma art, mer bildorienterade, med mycket bildtexter och krönikor, säger chefredaktören Thomas Mattsson.

Imorgon lanserar Expressen också "Bygg & Fixa", en 132 sidor tjock bilaga kostar 20 kronor.

Thomas Mattsson tror att det finns flera orsaker till att kvällstidningarna skruvat upp bilagetakten.

– Båda Expressen och Aftonbladet är till skillnad från morgontidningarna väldigt lönsamma och har därför råda att testa nya produkter. Vi ser också att vi med dessa nischade produkter kan hitta nya målgrupper och öka intäkterna, säger Thomas Mattsson.

För att markera att bilagora är ett prioriterat område har Expressen lagt dem i ett eget affärsområde.

Expressens bilagor har samtidigt tappat rejält i de senaste Orvesto-undersökningarna?

– Jag skulle inte titta för mycket på Orvesto. Vi ser den faktiska upplagan, och har haft en dialog med Orvesto om det.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.