Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Här är DN:s hemliga dummy

Publicerad: 19 April 2011, 07:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:13

En dummy av nya omgjorda Dagens Nyheter har läckt ut. För dagensmedia.se berättar Gunilla Herlitz om tabben – och om nya DN.


Ämnen i artikeln:

Gunilla HerlitzDNDagens Nyheter

Dagensmedia.se kunde i höstas avslöja att Dagens Nyheter inledde en total omgörning av papperstidningen.

Under tisdagsmorgonen läckte en pdf av ett provtryck av DN:s nya kostym ut på nätet.

– Vi har många flöden i vår produktion. På något sätt, ingen vet exakt hur, har en pdf kommit ut i systemet, säger Gunilla Herlitz, vd och chefredaktör för DN.

Under flera timmar gick pdf:en att ladda ned på dn.se.

Gunilla Herlitz betonar att den nya formen inte är färdig.

– Vi gör kontinuerligt provtryck, och detta är det tredje provtrycket. Nu gör vi läsarundersökningnar, vilket vi kommer att göra hela vägen fram till att omgörningen är klar. Vi kommer också att göra fler provtryck.

Någon gång under ”slutet av hösten” väntas nya DN nå marknaden.

Flera stora förändringar är dock redan spikade.

• DN får en helt ny Stockholmsdel

• DN Ekonomi skrotas som egen rygg

• Insidan och familjesidorna flyttar in i kulturen.

– 80 procent av våra läsare bor i Stockholm och det har varit ett tydligt önskemål från läsarna att vi ska ha en bredare och mer aktuell bevakning av Stockholm.

Hur nära slutresultatet är den läckta dummyn?

– Detta är en total omgörning för att innehåll och form ska hänga ihop tydligare, som vi jobbar med fram till slutet av hösten. Samtidigt ska läsarna känna igen sig.

Vad man kan se på bilderna ser det ganska annorlunda ut mot dagens DN?

– Det som är tydligast är att det blir nya delar.

Vad tycker du om att pdf:en läckte?

– Vi är för full transparens och genomför denna förändring i dialog med läsarna. Men detta var naturligtvis inte meningen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.