Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Här är Aftonbladets nya upplagesiffror - från PWC

Publicerad: 25 Februari 2011, 06:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:20

När TS släpper upplagestatistiken för fjolåret passar Aftonbladet på att lansera de första siffrorna från den omtalade upplagemätningen, signerad PWC. Resultatet: en betydligt lägre upplaga än i TS.


Ämnen i artikeln:

ExpressenAftonbladet.seJan HelinAftonbladet

För ganska precis ett år sedan basunerade Aftonbladet ut att de övergav TS upplageredovisning. Tidningen har sedan dess arbetat för att få till stånd ett förändrat upplagemått, som bara mäter antalet sålda tidningar. I dag ingår bland annat blockabonnemang och pdf-tidningar i TS-upplagan. Efter misslyckade förhandlingar mellan Aftonbladet, TS och konkurrenten Expressen kontrar nu Aftonbladet med en alternativ upplagemätning.

– Nu ritar vi om kartan för hur dagstidningar i Sverige ska mätas i framtiden. Vi tar steget fullt ut och blir Sveriges mest transparanta dagstidning, men vi gör inte det med TS utan låter oss mätas av PWC, säger Jan Helin, chefredaktör för Aftonbladet till dagensmedia.se.

Aftonbladets nya upplagemätning ska redovisas varje månad på ett ”scorecard” från PWC, som sköter revisionen av den. Vid samma tillfälle presenteras även den dagliga räckvidden för Aftonbladets alla kanaler – tidningen, webben, webb-tv och mobilen genom en sammanställning av TNS Sifos Orvesto Dag och Orvesto Internet. 

– Marknaden går på räckvidd. Huvudsyftet för oss är att ge jämförbara mått för alla medier mellan Aftonbladets olika utgåvor. Sålda tidningar och antal läsare är det viktigaste för oss och vår affär. TS Medelnetto mäter varken det ena eller det andra, säger Jan Helin.

De första siffrorna från PWC i den nya upplageredovisningen visar att Aftonbladets tryckta upplaga var 251 200 fullt betalda, 4600 rabatterade och 20 700 fria exemplar i januari 2011. I de fria exemplaren ingår även blockabonnemangen.

Den digitala upplagan särredovisas i Aftonbladets nya statistik. Den digitala upplagan landade på 94 200 fullt betalande exemplar och 5 600 friex i januari, enligt PWC. I den här kategorin mäts även Ipad-exemplar.

Printupplagan är betydligt mindre än dagens färska TS-statistik där Aftonbladet hade en upplaga på 320 200 exemplar per utgivningsdag. Det var en minskning på knappt 11 procent jämfört med förra årets TS-siffror.

– Det är missvisande att jämföra våra siffror med de uppblåsta siffrorna i TS-upplagan, men visst minskar vår sålda pappersupplaga. Det gör den för alla och har så gjort sedan 2004. Strukturomvandlingen är ett globalt faktum, säger Jan Helin.

Expressen har i sin tur hela tiden hävdat att Aftonbladets uttåg ur TS beror på att upplagegapet mellan tidningshusen har minskat. I TS redovisas Expressen tillsammans med GT och Kvällsposten, något som Aftonbladet vänder sig mot. De tre tidningarna nådde en upplaga på 286 500 och minskade med 1,5 procent.

– TS-reglerna är ett lapptäcke för att tidningarna vill blåsa luft i upplagan. Det var viktigt förr då papperstidningen var den enda kanalen och upplagan måttet på vem som var störst. Så är det inte längre. Störst är den som har flest läsare. Vi har naturligtvis också nyttjat TS-regelverket tidigare, men vi släpper det nu, säger Jan Helin.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.