Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

”Har aldrig gått bättre”

Publicerad: 12 November 2010, 08:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Schibsted Sverige går som tåget och koncernchefen Raoul Grünthal flaggar nu för uppköp inom det lukrativa onlinesegmentet. ”Det är möjligt att vi kommer att göra vissa förvärv”, säger han till dagensmedia.se.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSvd.seAftonbladet.seRaoul GrünthalHitta.seSvDAftonbladet

Schibsted Sverige, där bland annat Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Hitta.se ingår, gör ett starkt tredje kvartal.

Speciellt visar Schibsted tillväxtmedier ett kraftigt ökat rörelseresultat.

Raoul Grünthal, koncernchef för Schibsted Sverige flaggar nu för en fortsatt offensiv inom det lönsamma nätområdet.

– Vi ska bygga vidare på vår starka position på nätet, samtidigt som vi fortsätter att utveckla våra papperstidningar.

Vilka är planerna framöver?

– Det är möjligt att vi kommer att göra vissa kompletterande förvärv inom vissa områden.

Är rimligt att tro att det är inom online som ni ska köpa?

– Ja, det stämmer.

Enligt Raoul Grünthal är den svenska onlineverksamheten inom Schibsted Tillväxtmedier så pass framgångsrik att Schibsted nu börjar bygga upp liknande affärsområden i andra länder.

– Det framgår tydligt att den idé vi har i Sverige med tillväxtmedier börja växa även i andra Schibstedländer. Det är väldigt kul, samtidigt innebär det mycket jobb för oss då vi sitter på mycket kunskap om hur man bygger dessa affärer.

Schibsteds stora sparpaket ligger till viss del bakom den starka kvartalsrapporten.

Men trots de höga resultaten som Schibsteds bolag i Sverige nu levererar kan Raoul Grünthal inte lugna de anställda genom att säga att bolaget nu har sparat klart.

– Det har egentligen aldrig gått bättre än nu, vi ser en otrolig utveckling. Men de strukturella utmaningarna finns kvar lika mycket nu som för ett år sedan. Och de måste mötas med effektiviseringar.

– Däremot finns inte det akuta behov att spara som vi såg för 18 månader sedan.

Hur stor del av resultatförbättringarna beror på besparingar kontra ökade intäkter?

– Vi ser fotfarande effekter av besparingsprogrammet. Men för varje kvartal som går förklaras allt större del av förbättringen med ökade intäkter.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.