Hänt Extra klandras för rubrik om "provrörsbefruktning"

Pressombudsmannen ger Niklas Strömstedt och Jenny Östergren rätt mot skvallertidningen efter en artikel om provrörsbefruktning. Samtidigt klandras även Café efter en artikel om knarkfester i Thailand.

Det var efter en artikel med rubriken "Jag har blivit PROVRÖRSBEFRUKTAD!" som Niklas Strömstedt och Jenny Östergren valde att anmäla Hänt Extra till Pressombudsmannen.

Niklas Strömstedt menar att citatet är helt taget ur luften, då det är hämtat från antologin "Längta barn" skriven för tio år sedan. I texten berättar Jenny Östergren om hur hon kämpat med att bli gravid och hur hon sedermera lyckats med hjälp av provrörsbefruktning.

I anmälan kan man läsa:

"Det var sorgligt att nyanserade tankar om livets väsentligheter så lättvindigt och cyniskt kunde förvandlas till det som nu publicerats."

I sitt försvar hänvisar Hänt Extra till att det handlar om två artiklar som sammanfattats med hjälp av rubriken på förstasidan.

Vidare skriver tidningen att:

"Om någon tolkat denna som att anmälarna väntade barn tillsammans, var uppgiften i sig ändå inte nedsättande eller integritetskränkande. Att informera de närmsta måste vara en bagatell."

Men enligt Niklas Strömstedt och Jenny Östergren var det ingen "småsak" att deras barn "kom i vägen" för publiceringen.

PO håller med och menar att budskapet var osant och att publiceringen "utgjorde ett spekulativt och oönskat intrång i anmälarnas privatliv som de inte ska acceptera". Vidare skriver PO att:

"Kända personer får acceptera viss medieuppmärksamhet även kring sina privatliv. Men också offentliga personer har rätt till en fredad sfär".

Därför klandras Hänt Extra för att ha brutit mot god publicistisk sed.

Samtidigt klandras också magasinet Café för ett reportage om "Unga svenskars knarkfester i Thailand".

I samband med artikeln publicerades en bild på en kvinna och hennes pojkvän, som dock inte hade något att göra med festerna.

Enligt anmälan var det lätt att identifiera paret på bilden trots att inga namn publicerats.

Till sitt försvar kommenterade Café att "Anmälaren kom från Valbo i Hälsingland. Café sålde bara ett par hundra exemplar i Hälsingland. Publicitetsskadan Cafés publicering påstods ha vållat anmälaren måste anse som obefintligt."

En förklaring som alltså inte gick hem hos PO.

Dante Thomsen

Publicerad 2011-02-03 15.20Uppdaterad 2015-12-06 15.23

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: