Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Hannah Widells och Amanda Schulmans magasin skrotas

Publicerad: 18 April 2013, 12:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:48

Aftonbladet lägger ner C/O Hannah & Amanda med Hannah Widell och Amanda Schulman, kan Dagens Media berätta. Anledningen är att magasinet haft för få läsare. Samarbetet kommer dock att fortsätta i de digitala kanalerna.


Ämnen i artikeln:

Hannah WidellAmanda SchulmanAftonbladet

C/O Hannah & Amanda är en spinoff på Aftonbladets webbprojekt Hannah & Amanda, som bland annat inkluderar webb-tv-programmet "Middag hos Hannah & Amanda".

Det första numret kom ut i september förra året men nu, drygt ett halvår senare, väljer Aftonbladet alltså att skrota tidningen.

Anledningen är att C/O Hannah och Amanda sålt för dåligt.

– Tyvärr är det så. Hannah & Amanda är ju ett digitalt projekt men vi tyckte att det var lite kul att testa att göra en tidning, säger Aftonbladets featurechef Anna Kult till Dagens Media.

Hon betonar dock att responsen från läsarna varit "otroligt fin".

– Men i dagens läge är det svårt att komma upp i tillräckligt höga volymer för att det ska bli en bra affär.

Hur känns det att lägga ner tidningen efter så kort tid?

– Det känns tråkigt. Vi tycker ju att produkten är väldigt bra. Samtidigt är det väldigt svårt att vara prestigefull i dessa tider. Det gick bra till en början men sedan kunde vi inte hålla tillräckligt höga upplagor, säger Anna Kult och fortsätter:

– Det var kul att testa men det flög inte. Nu kör vi vidare digitalt.

Blir det fler nedläggningar på magasinfronten framöver?

– Vi har inte planerat några nedläggningar men med den strukturomvandling som vi befinner oss i skulle det vara konstigt om det på sikt inte läggs ner en massa magasin.

Hur ser du på att göra magasinsinnehåll på nätet, blir det bra?

– Jag tycker absolut att man kan göra magasin på nätet så länge du gör det utifrån den kanal du presenterar det i. Jag tror absolut inte att man ska göra tidning på nätet. De digitala användarna har andra behov och de behoven måste man både hitta och dessutom fylla.

I ett internt meddelande som Dagens Media tagit del av kommenterar även Hannah Widell och Amanda Schulman nedläggningen:

– Vi tror att vi kanske var de sista i Sverige som fick chansen att starta en tidning. Det är vi så himla glada för. Vi älskade varje minut från att vara fotomodeller till att intervjua superspännande människor. Nu ska vi lägga vår kraft på mer moderna projekt online. Vi tycker att det är viktigt att lägga krutet där vår publik är.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.