Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Han ska ratta Aftonbladets privatekonomisatsning

Publicerad: 2 februari 2021, 09:30

Aftonbladets nya ekonomiredaktion utgörs av Mira Micic, Gustaf Larsson, Ronja Mårtensson och Gustaf Tronarp.

Gustaf Larsson har rekryterats som ny redaktör för Aftonbladets sektion Min Ekonomi, som under året växlar upp bland annat genom ett ökat fokus på video och podcast.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Genom en ny laguppställning och förändrade fokusområden växlar Aftonbladet upp sin satsning på privatekonomi. Redaktör blir Gustaf Larsson, som har en bakgrund som featureredaktör på Metro och ekonomireporter på Svenska Dagbladet. 

Förutom Gustaf Larsson utgörs redaktionen av reportrarna Mira Micic och Ronja Mårtensson samt Gustaf Tronarp.

– Att testa nya grepp och ständigt utveckla journalistiken sitter i väggarna på Aftonbladet. Att nu få göra det på Min ekonomi tillsammans med kompetenta kollegor är otroligt inspirerande. Vi ska testa nytt, våga sticka ut och på den vägen leverera Sveriges bästa privatekonomiska journalistik till läsarna. Och vi ska göra ekonomijournalistik nära läsarna, säger Gustaf Larsson, i ett pressmeddelande.

Enligt Aftonbladet ger sektionen ”Min Ekonomi” goda resultat i användarintäkter och samt i att locka en ny och bredare målgrupp. Under året är ambitionen därför att ytterligare stärka närheten och dialogen med läsarna. För att lyckas med det kommer Min Ekonomi att satsa på återkommande expertchattar samt ett ökat fokus på video och podcast.

Aftonbladets sektion Min Ekonomi lanserades för ett år sedan. Och satsningen har, enligt Orvestos decembersiffror, varit framgångsrik för att locka kvinnor. 52,5 procent av läsarna utgörs av gruppen.

– Privatekonomi har traditionellt svårt att engagera kvinnor, just därför är jag extra stolt över att Min ekonomi når fler kvinnor än män och att målgruppen är relativt ung. Det gör att vi hittat en viktig roll i bruset och att vi når fram där våra konkurrenter inte gör det. Samtidigt ser vi att många fler än vi vågat hoppas på tycker det är värt att betala för innehållet, vilket stärker våra användarintäkter ytterligare, säger Lotta Folcker, redaktionschef på Aftonbladet Labs.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.