Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Han blir publisher på Metro

UPPDATERAD. Metro rekryterar från Egmont Publishing.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 11 December 2017, 09:06
Uppdaterad: 11 December 2017, 10:39

Ämnen i artikeln:

Metro

Thomas Eriksson blir publisher på Metro.

Thomas Eriksson, idag digital chef på Egmont Publishing, utses till publisher på Metro efter att chefredaktören Staffan Erfors lämnat sin roll med omedelbar verkan i förra veckan.

Thomas Eriksson ska ta ett helhetsansvar för Metros produktflora, nuvarande och framtida, och tillträder rollen som publisher med ansvar för affärsområdet Media.

– Jag ser verkligen fram emot att få jobba med utvecklingen av journalistiken och innehållet inom Metro Media House. I den digitala omställningen finns stora möjligheter att hitta nya intäktsströmmar, säger Thomas Eriksson, i ett pressmeddelande.

Mikael König, vd på Metro:

– Han är en fantastisk rekrytering för oss, och han har en profil som är väldigt tilltalande. Thomas har en publicistisk bakgrund och en stor kunskap om det digitala. Han ska nu arbeta med att allt som har med content att göra, säger han till Dagens Media.

Staffan Erfors lämnade Metro under förra veckan. Är Thomas Eriksson en rak ersättare till honom?

– Jag vill inte gå in på det. Men vi rekryterar inte en kille på fem dagar. Thomas Eriksson är en synnerligen utmärkt profil för oss – och en sådan hittar man inte på en kafferast.

Metro fick i februari 2017 nya ägare i form av investmentbolaget Custos och man har sedan dess utvecklat en ny affärsmodell som "inom kort" ska vara redo för lansering. Rekryteringen av en publisher genomförs för att stötta ”den nya affärsmodellen och utvecklingen av Metro Media House”.

– Vi vill effektivisera hur vi arbetar, och hitta en ny inriktning för företaget. Metro är mer än tidning och nu ska vi fullt ut försöka att använda all den kapacitet vi har huset, säger Mikael König och fortsäter:

– Vi ska ta fram en ny juridisk struktur. Det handlar om att tydliggöra och visualisera ny förutsättningar och typer av affärer, och därigenom öppna upp nya intäktsmöjligheter.

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.