Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Han blev Årets morgonpress-säljare

Publicerad: 17 Mars 2015, 08:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

För fjärde gången blev en DN-medarbetare Årets morgonpress-säljare. I år gick priset till Lars Hamstein.


Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Sedan 2008 utser annonspaketet SVEA årets morgonpress-säljare. Priset går till den som under året har gjort mest för svensk morgonpress. 2014 års vinnare är Lars Hamstein på Dagens Nyheter.

Grattis till priset. Vad betyder det för dig?

– Det är ju ett bevis på att vi jobbar långsiktigt rätt för alla våra kunder och byråer. Sedan är det självklart en personlig boost. Det är jättekul att känna att man är uppskattad av kunderna och att de tycker att man jobbar på ett bra sätt.

Hur reagerade du när du fick det?

– Jag hade en aning om att jag hade en chans, eftersom vi hade ett fint år förra året. Men jag blev jätteglad. Stolt som en tupp. Jag har haft målet i tre års tid sedan jag tog över efter Owe Ericson. Han vann priset två gånger och det är inte helt lätt att ta över efter en sådan duktig mediasäljare, så det här har varit ett delmål att försöka uppnå. Jag är stolt över att jag har lyckats. Framförallt är det här något vi behöver i print.

Vad gör dig till en bra säljare?

– Jag försöker vara påläst, lyhörd och ta reda på mycket om kunden innan jag träffar den. Då kan jag tidigt leverera en så bra lösning för kunden som möjligt. Sedan är det såklart viktigt med ett bra team, eftersom det inte bara handlar om att sälja.

Vilka egenskaper ska en bra säljare ha?

– Det låter som klyschor, men det är viktigt att vara snabb och lyssna på behoven. Det är också viktigt att ha energi och att kunna hantera motgångar, för de kommer att komma. Det är också viktigt att inte bara vara där och sälja utan att finnas med för kunden under en hel kampanj. I framtiden tror jag det är viktigt att vara ännu bättre på kampanjmätningar, speciellt med andra medieslag.

Vilka är dina bästa säljknep?

– Det är nog bara hårt arbete och att vara genuint intresserad av kundens affär. Det gäller att kunna vara en pusselbit som kan bidra till en del av framgången för varumärkena.

Hur är det att sälja morgonpress 2015?

– Vi levererar en stor räckvidd, men det är klart att det är en utmaning varje dag. Det är det för alla medier. Det är viktigt att vara stolt över sitt media. Visst tappar vi några procent här och där, men det är fortfarande inget annat medie som på morgonen kan nå runt fem och en halv miljoner kontakter. Sedan finns det givetvis andra utmaningar, som att det som står i tidningarna och på webbsidorna måste vara bra. Men det är ingen utmaning jag står så mycket inför.

Här är de tidigare vinnarna:

2008 – Mattias Wallenborg, Dagens Nyheter

2009 – Pontus Dahlén, Stormarknadspress

2010 – Owe Ericson, Dagens Nyheter

2011 – Owe Ericson, Dagens Nyheter

2012 – Paula Hjalmarsson-Langré, Mediekompaniet

2013 – Hans Eliason, Mediekompaniet

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.