Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Han är mannen bakom DN:s utskällda kampanj

Publicerad: 3 Oktober 2012, 13:17
Uppdaterad: 22 Februari 2016, 09:57

I morse kunde dagensmedia.se berätta att Pär Roosvall tillträder som marknadschef för DN. Bara timmar senare tvingas han svara på den massiva kritik som riktats mot tidningens senaste prenumerationskampanj.


Med rubriken "Tack SvD för en god match" gick DN i måndags ut i en offensiv för att hitta nya läsare. Men kritiken mot prenumerationskampanjen – som utnyttjar det faktum att konkurrenten SvD tvingas spara 40 miljoner – har varit massiv.

När dagensmedia.se når Pär Roosvall bekräftar han att det är han som beställt kampanjen.

– Ja, jag är ansvarig för att den har tagits fram, säger han.

Han säger att kampanjen i huvudsak syftar till att berätta för läsarna att DN behåller sin kulturdel och sin egen sportredaktion.

– Vi har fått många reaktioner från SvD-läsare som undrar om vi också ska dra ner. Det här är vårt sätt att berätta att vi kommer fortsätta att ha en kulturdel och en egen sportredaktion. Att SvD sedan väljer andra vägar är en annan sak.

Hur ser du på den hårda kritik som riktats mot kampanjen?

– Jag har inte kollat kommentarer och så där men kampanjen är ganska rakt på och jag förstår att en del inte gillar kampanjen. Men konkurrensen på dagstidningsmarknaden är stenhård.

Den har kallats för "usel" och "osmaklig", vad tycker du om det?

– Man kan alltid vrida och vänta på kommentarer på nätet men jag vill inte bemöta det så här. Jag förstår att SvD inte gillar kampanjen men man får väl ha lite glimten i ögat.

Björn Hygstedt (SvD:s informationschef, reds anm.) undrar om ni kom på den här idén under fredagsölen. Är det så?

– Jag har faktiskt inte sett någon fredagsöl på Dagens Nyheter, men det var ganska kul sagt.

Det är ingen läsare som hört av sig till er och varit förbannad?

– Absolut inte. Däremot har det rullat in ganska många prenumerationer och vi vill ju att så många som möjligt ska läsa DN.

Vi skrev att du börjar på DN så sent som i morse så du har verkligen hamnat i hetluften direkt.

– Haha, ja men så ska det vara. Det måste hända lite. Jag är interimistiskt offensiv.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.