Hallpressen skrotar Riksmedia

Hallpressen skrotar annonspaketet Riksmedia – som består av drygt 130 tidningar.

Dagens Media har i flera artiklar berättat om de ekonomiska problem som annonspaketet Riksmedia brottats med.

För ett år sedan varslades elva medarbetare om uppsägning som ett led i en omfattande omstrukturering av verksamheten. Dessutom fick vd:n Theo Blanco gå.

Målet: att vända förlusterna och göra Riksmedia till ett lönsamt bolag.

– Vi kan inte ha ett säljbolag som går med förlust och vi måste anpassa verksamheten utifrån förutsättningarna, det är vi skyldiga både kunder och personal, sade Hallpressens vd Christina Björklund, då till Dagens Media.

Nu står det klart att ansträngningarna har misslyckats.

Lokaltidningskoncernen Hallpressen, som äger Riksmedia, har beslutat sig för att skrota annonspaketet helt.

– Samtidigt som vi gjorde en omstrukturering i syfte att få bolaget lönsamt har det varit en tilltagande konkurrens på riksnivå på gratistidningsmarknaden. Marginalerna har gått åt fel håll, säger Mats Tidstrand, företagsmarknadschef på Hallpressen till Dagens Media.

I dag jobbar fem anställda på Riksmedia, samt vd:n Sten-Olof Olausson.

Fackliga förhandlingar ska nu ta vid jämte samtal med de berörda tidningarna.

– Vi kommer att ta kontakt med de uppdragsgivare vi har. Den direkta effekten av detta är att Riksmedia försvinner och att vi inte längre kan tillgodose de tjänsterna, säger Mats Tidstrand.

Hur känns det att komma med det här beskedet till de anställda precis innan semesterperioden?

– Det känns otroligt tråkigt. Det är ett tråkigt beslut att meddela när det än sker och det blir inte roligare av att det är i samband med sommarperioden.

Annonspaketet Riksmedia består av drygt 130 tidningar, varav merparten är hemburna gratistidningar med andra ägare än Hallpressen. Mats Tidstrand nämner aktörer som Räckvidd Media, Direktpress och Mediekompaniet som exempel på den ökade konkurrensen.

Riksmedia är inte det enda annonspaketet som har skrotats på senare tid. I höstas kom beskedet att kvällstidningarnas gemensamma annonspaket Impact lades ned till följd av ”vikande försäljning och kundernas förändrade konsumtionsmönster”.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

Publicerad 2015-07-02 11.43Uppdaterad 2015-12-06 11.56

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: