Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Hall Media skänker bort annonsintäkter från SD

Annonspengarna från SD kommer att gå till integrations- och mångfaldsarbete:"Det är vårt sätt att balansera SD:s ensidiga världsbild", säger Hall Medias ansvariga utgivare Marie Johansson Flyckt, till Dagens Media.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 02 Augusti 2018, 07:30
Uppdaterad: 02 Augusti 2018, 10:16

Ämnen i artikeln:

Jönköpings-PostenSverigedemokraterna

Hall Medias ansvariga utgivare Marie Johansson Flyckt. Foto: Elin Elderud

Hall Medias ansvarige utgivare Marie Johansson Flyckt, har beslutat att skänka bort annonsintäkterna från Sverigedemokraterna till välgörande ändamål. Mediekoncernen, som har 12 titlar i Kronoberg, Jönköping och Skaraborg ska starta en fond, och därefter dela ut stipendier under kommande mandatperioder, till lokala aktörer som jobbar för att främja mångfald och integration.

Det var för några veckor sedan som Hall Medias redaktionsledning började diskutera hur de skulle agera när det kommer till politisk reklam, berättar Marie Johansson Flyckt, när Dagens Media ringer upp.

– Alla röster är viktiga för att bilda opinion, och vi vill inte censurera eller tysta någon. Sverigedemokraterna är stora idag, och vi vill inte säga nej till dem, säger hon och forsätter:

– Däremot så kan vi hjälpa till att balansera SD:s och andra liknande gruppers ensidiga verklighetsbild, som bland annat går ut på att piska upp rädsla och att ställa grupper mot varandra, genom pengar.

Hur mycket annonserar SD hos er idag?

– Jag vet att det trillade in annonser innan sommaren, och att vi har en del bokat.

Hur ser stödet för SD ut i era upptagningsområden?

– Det ligger runt det nationella snittet ungefär. I vissa mindre orter är stödet däremot högre.

Vad är riskerna med att göra så här?

– Det finns förstås en risk att läsare och väljare blir förolämpade, och att vi förlorar prenumeranter. Samtidigt så tänker jag att 80 procent faktiskt inte röstar på SD. Det har bara gått en halvtimme sedan vi lanserade nyheten, och än så länge iallafall, så har bara positiva mejl rasslat in.

Marie Johansson Flyckt ser även en annan fara med att ta ställning, så som Hall Media har gjort.

– Beslut som dessa rör upp känslor, och det finns förstås en risk för att hatet och hotet mot våra journalister ökar. Men vi har ju utarbetade säkerhetsstrategier.

Marie Johansson Flyckt skriver i dag i en krönika i Hall Medias titlar, angående beslutet om att mediekoncernen ska skänka annonsintäkterna från SD till välgörande ändamål. Bland annat skriver hon:

"Strömningarna i världen och Sverige och kanske din stadsdel är oroliga i dag, högerextrema krafter piskar upp hatstämningar och använder skrämseltaktik för att få oss att isolera oss. De målar upp en världsbild där det i Sverige närmast råder inbördeskrig och som inger känslan av att det bästa vi kan göra är att bygga oss en enda stor bunker och stänga ute hela omvärlden."

[...] det är också en större fråga som leder tankarna ännu längre tillbaka i historien, till andra världskriget. Frågan är: Vem vill jag vara?[...]

"Vi vill inte tysta någon, men vi vill visa var vi står. Så länge som en annons inte går emot våra pressetiska regler ska den publiceras – så att du själv, läsare och väljare, kan göra ditt val. Vi säger inte nej till annonser som driver opinion i valrörelsen, men vi bestämmer själva vad vi gör med intäkterna. Marknaden och debatten är fri. Vi har yttrandefrihet under ansvar, och vi har valfrihet. Och vi har gjort vårt vägval."

Läs hela krönikan här.

Hall Media har titlarna Smålands-Tidningen, Smålands Dagblad, Tranås Tidning, Vetlanda-Posten, Värnamo Nyheter, Jönköpings-Posten, Jnytt, Smålänningen, Skövde Nyheter, Västgöta-Bladet, Falköpings Tidning och Skaraborgs Läns Tidning.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.