Gunilla Asker lämnar SvD

UPPDATERAD. Efter nio år som vd för Svenska Dagbladet lämnar Gunilla Asker sin tjänst i samband med en omorganisering – istället ersätts hon av Fredric Karén. "Det är med kluvna känslor jag lämnar", säger den avgående vd:n till Dagens Media.

Gunilla Asker lämnar sin roll som vd för Svenska Dagbladet, det i samband med att Schibsted gör om organisationen. I den nya organisationen försvinner nämligen alla traditionella vd-roller på medieföretaget och försäljningsansvaret läggs på central nivå.

Istället går tidningarnas chefredaktörer in som publishers och Fredric Karén kliver in i denna roll på SvD.

Gunilla Asker kom till SvD 2005 som marknads- och försäljningsdirektör och 2009 blev hon SvD:s första kvinnliga vd. 

– Det har varit otroligt roligt att jobba som vd för Svenska Dagbladet i nio år och väldigt inspirerande att jobba mitt i den strukturella transformationen av mediemarknaden. Vi har klarat att både ha vår papperstidning och samtidigt växa den digitala produkten och affären när marknaden förändras. Vi utgör ett starkt team och det är viktigt för att göra nödvändiga förändringar. Vi har varit framgångsrika med detta förändringsarbete. En otrolig glädje och resa.

Hur känns det att lämna efter nio år på en och samma tidning?

– Det är vemodigt att lämna Svenska Dagbladet, för jag har trivts mycket bra i det här jobbet. Schibsteds nya matrisorganisationer innebär att vd-rollerna på mediebolagen inte längre kommer finnas kvar i samma form. I mitt fall handlade det mer om jag skulle vara kvar inom Schibsted, säger hon och fortsätter:

– Schibsted är en fantastisk koncern och jag blev erbjuden olika chefsroller där, men jag tycker ändå att det är en bra tid att gå vidare. Det är med kluvna känslor jag lämnar koncernen, tidningen och alla professionella medarbetare.

Vad ska du göra nu?

– Det vet jag inte ännu. Sannolikt kommer det bli något som handlar om att leda något i förändring. Finns många verksamheter som är inne i samma skede som Svenska Dagbladet har varit och det är något jag gärna fortsätter jobba med.

Fredric Karén går in som publisher

Gunilla Asker lämnar vd-uppdraget den 8 februari och i samband med det kliver alltså Fredric Karén in som publisher för tidningen.

Hur kommer din nya roll som publisher att se ut?

– Det är inte en dubblering av chefredaktör och vd, som det traditionellt är i publishersammanhang, utan en följd av att Schibsted har organiserat sin matris. De kommersiella verksamheterna som försäljning av annonser, prenumerationer och produktutveckling ligger centraliserat, så jag skulle säga att det till 20-30 procent är en ny roll jämfört med min gamla roll som chefredaktör, säger Fredric Karén till Dagens Media och fortsätter:

– Det stora ansvaret ligger i att organisera en ledning som motsvarar matrisen, så att Svenska Dagbladets intressen tas till vara och att vi kan driva vår affär genom Schibsted.

Vad tar du med dig från rollen som chefredaktör?

– Jag kommer ha kvar väldigt mycket av de här delarna. Jag älskar journalistisk och publicistik - allt som har med redaktionsledningsammanhang att göra, som att skriva i tidningen, vara med i olika pressetiska diskussioner och sammanhang. Jag kommer fortfarande vara ansvarig för redaktionen fullt ut. Sen kommer jag behöva stärka upp med andra personer runt omkring mig som får lite andra ansvarsområden och större ansvar för att jag ska kunna axla det som är nytt för mig.

Hur känns det?

– Jättekul. Både spännande och utmanande. Det saknas inte utmaningar varken redaktionellt eller kommersiellt, så det kommer finnas saker att ta tag i.

Gunilla Asker lämnar vd-uppdraget på SvD den 8 februari och jobbar kvar inom Schibsted fram till den 1 april.

Hanna Frick

Alex Hartelius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt