Dagspress
Guld till VK, TTELA och NTM i Inma
Publicerad: 10 juni 2022, 08:34
Här är de svenska vinnarna i Inma Global Media Awards 2022.
Årets Inma Global Media Awards är avgjord. Totalt kammade de svenska mediehusen hem nio vinster och hedersomnämnaden.
Det blev tre förstaplatser för de svenska mediehusen när vinnarna i Inma Global Media Awards korades på torsdagen, 9 juni. Tävlingen belönar innovativa nyhetsvarumärken inom områden som prenumeration, annonsering, data och insikter, produkt och redaktion.
Priserna delas ut i 20 olika kategorier. Varje kategori består av tre underkategorier: regionala varumärken, nationella varumärken och koncerner.
Totalt utsågs 60 vinnare – varav nio gick till svenska mediehus.
TTELA vinner förstapriset i kategorin Best Use of Audio för sin podcast, VK Media i kategorin Best Innovation in Newsroom Transformation, medan den tredje svenska förstaplatsen går till NTM som vinner i kategorin Best Internal Data Dashboard and Reports – för en egenutvecklad data-dashboard.
– I journalisternas skriv- och planeringsverktyg 360, som NTM utvecklat, så har vi fört in en analysdashboard som enkelt visar datan för reportrar och redaktörer. Alltifrån vilka artiklar som blir mest och minst lästa, hur bra man är på att skildra män och kvinnor jämställt, till vad som blir mest kommenterat. Vi visar också hur lång tid läsarna lägger på artiklar och om man verkligen läst klart dem. Allt för att lära från vardagen och göra ännu mer träffsäker journalistik framåt, säger Jens Pettersson, chef för digital läsaraffär på NTM, i ett pressmeddelande.
Här är alla svenska vinnare i Inma 2022:
Best Brand Awareness Campaign
■ Honourable Mention: Göteborgs-Posten, Sweden, ”Meet the People Behind the Words” (Regional brands)
Best Use of Video
■ Honourable Mention: Expressen, Sweden, ”Expressen’s War Correspondent Magda Gad Reporting from Afghanistan” (National brands)
Best Use of Audio
■ First Place: TTELA, Sweden, ”Investigating True Crime, TTELA’s News Podcast” (Regional brands)
Best Initiative to Retain Subscribers
■ Honourable Mention: Göteborgs-Posten, Sweden, ”Upgrade News Site to E-Paper and the Customers Like It!” (Regional brands)
Best Subscription Niche Product
■ Third Place: Expressen, Sweden, ”Your First Million” (National brands)
Best Internal Data Dashboard and Reports
■ First Place: NTM, Sweden, ”360 — Getting Audience Data in Front of Reporters” (Groups)
Best Product Iteration
■ Third Place: Västerbottens-Kuriren Media, Sweden, ”How We Personalised the Experience for Super Local Users” (Regional brands)
Best Innovation in Newsroom Transformation
■ First Place: Västerbottens-Kurirens Media, Sweden, ”We Found the Key to Attracting Young Subs — The VK Way” (Regional brands)
■ Third Place: Göteborgs-Posten, Sweden, ”An Analytics-Led Reporter Team” (Regional brands)