Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 9 Augusti 2013, 12:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38
Vid början av 2013 var GP.se ungefär dubbelt så stora som GT.se. Men en intensiv satsning på nätet har gett resultat för GT.
Enligt siffror från KIA-Index nåddes Göteborgs-Postens sajt GP.se av cirka 600 000 unika webbläsare i veckan. Motsvarande siffra för konkurrenten Göteborgs-Tidningens sajt var knappt 300 000.
Nu, i augusti har GT.se gått om den stora morgontidningen med över 500 000 unika webbläsare, samtidigt som GP.se tappat nästan var femte läsare och ligger under 500 000-strecket.
– Det känns fantastiskt att vara störst i stan och störst i Västsverige. Det betyder mycket för oss och våra läsare men även för våra annonsörer, eftersom vi blir mer attraktiva för dem, säger Frida Boisen, chefredaktör på Göteborgs-Tidningen till Dagens Media.
Vad beror er ökning på?
– Vi har satsat jättemycket, anställt jätteduktiga reportrar och sett till att vara nyhetsledande på alla de största händelserna. Tänket "digital first" har verkligen gett utdelning.
Vad händer nu?
– Vi är otroligt framåtlutade och fortsätter satsa järnet i höst. Det här är en fantastisk början på vår digitala satsning i Västsverige.
Vad gäller trafiken till mobilsajterna ledde GT:s sajt sedan tidigare över GP:s mobilsajt och har sedan årets start ökat sitt försprång.
Helen Preutz