Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Group M sjösätter ny annonstjänst för publicister

Publicerad: 7 Maj 2020, 06:10

Jonas Viksten, Managing Director för GroupM Solutions & Technology, ser fram emot att få introducera tjänsten ”Streams”.

Foto: Group M

Group M:s dynamiska annonslösning för lokala publicister, ska underlätta för redaktioner att driva organisk trafik. Nyheter24 är bland de första att prova tjänsten.


Ämnen i artikeln:

Nyheter24Life of SveaGroup M

Group M Sverige lanserar publicisttjänsten Streams, tillsammans med norska systerbolaget Linkpulse som specialiserar sig på realtidsanalys och automatisering. Rekommendations- och annonslösningen kan exempelvis implementeras under publicistens egna artiklar och på startsidan, och är ett dynamiskt och skräddarsytt flöde av artiklar och native-annonser med syfte att väcka intresse hos läsarna och få dem att spendera längre tid på sajten.

 En av de första publicisterna att prova verktyget är Life of Svea-gruppens Nyheter24.

– Vi är supernöjda med Streams då lösningen passar perfekt in för en nyhetssajt som Nyheter24. Utöver att vi ökat CTR för våra egna artiklar med över 100 procent så ger Streams oss kontroll över vilka artiklar som rekommenderas, baserat på våra unika KPI:er, kommenterar Henrik Eriksson, Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nyheter24.

 

Streams-ytan tillämpar en dynamisk design som ändrar fontstorlek, layout och ordning på bilder och texter vid varje unik sidvisning, oavsett plattform. Redaktionen kan också själva välja olika flöden beroende på tidpunkt, med exempelvis fler korta artiklar på morgonen och långläsning under kväll och helg. Streams möjliggör dessutom annonsering via programmatisk native.

 Jonas Viksten är ansvarig för för Group M Solutions & Technology:

Vi på Group M är glada att kunna utveckla teknik som hjälper lokala publicister att dels öka sin organiska trafik, men även sina annonsintäkter. Nu, mer än någonsin, är det tydligt hur viktigt det är att värna om vår lokaljournalistik. Att det dessutom möjliggör för våra annonsörer att med hjälp av data och algoritmisk intelligens nå högkvalitativa målgrupper i varumärkessäkra miljöer gör det förstås ännu bättre. Vi ser fram emot att introducera Streams för fler publicister, säger han.

Janne Naess

Reporter (Föräldraledig)

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.