Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Gratispressen ökar

Publicerad: 2 Februari 2011, 22:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:22

Gratispressen lyckas öka räckvidden, enligt Orvesto Konsument 2010:3. Men det finns ett par undantag.


Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Bland gratistidningarna står Metro Göteborg för den största ökningen. Tidningen höjer räckvidden med 5,1 procent till 309 000 läsare. Även Metros Stockholmsedition tar mark och ökar räckvidden med 2,6 procent till 671 000 läsare. Därmed passerar man för första gången Dagens Nyheter.

För konkurrenten Stockholm City ser det dock värre ut. Tidningen är en av de gratistidningar som tappar räckvidd, från 402 000 till 366 000 läsare. En minskning på nästan 9 procent.

Även Direktpress tappar räckvidd. Bolagets tidningar faller totalt 6 procent till 584 000 läsare. Däremot ökar Mitt-i-tidningarna räckvidden med 4,5 procent och har nu 961 000 läsare.

Bland den betalda dagspressen och annonspaketen går det mesta dock neråt. Helsingborg Dagblad tappar hela 10 procent av läsarna på söndagar och 8 procent på vardagar.

Dagens Nyheter minskar med 4,4 procent på vardagar och 2,6 procent på söndagar. Även kvällstidningarna tappar läsare både på vardagarna och söndagarna. Aftonbladet tappar 8,7 respektive 9,8 procent och Expressen, inklusive GT och Kvällsposten, tappar 3,2 respektive 4,3 procent av läsarna.

Två nya annonspaket mäts för första gången i Orvesto. D2D Storstad når en räckvidd på 2 595 000 läsare och Mediekompaniet når 2 840 000 läsare.

Undersökningen genomfördes under perioden 1 september-31 december och totalt var det 14 900 personer i åldrarna 15-79 år som deltog i mätningen.

Se dagspressens räckvidder i dokumentet till höger.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.