Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Gratispressen ökar

Gratistidningarna ökar räckvidden i Orvesto Konsuments första mätning för året. Morgon- och kvällspressen har det dock kämpigare.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 08 Juni 2011, 21:01
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:08

Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Metro har styrt om utgivningen och dragit ner på riksnivå för att istället satsa på storstadsregionerna. Det får nu genomslag i Orvesto Konsument.

Räckvidden för Metros samtliga editioner ligger i princip på samma nivå som motsvarande mätning förra året, medan rikseditionen minskar med mer än hälften till 170 000 läsare. På regional nivå ökar dock räckvidden betydligt. I Stockholm ökar räckvidden med 13 procent till 739 000 läsare, i Göteborg stannar ökningen på hela 16 procent, och i Skåne ökar räckvidden med 9 procent till 310 000 läsare.

Huvudkonkurrenten City Skåne är även den på frammarsch. Totalräckvidden ökar med drygt 21 procent till 232 000 läsare. I Helsingborg och Landskrona ökar editionerna med 12 procent vardera.

Sedan förra mätningen har City Malmö/Lund delats upp i två editioner. I motsvarade mätning förra året var den sammanlagda räckvidden 132 000 läsare. Malmöeditionen har nu 135 000 läsare och Lundeditionen har 62 000 läsare.

Systertidningen Stockholm City går det dock sämre för. Tidningen minskar räckvidden med drygt 4 procent och når nu 376 000 läsare.

Kvällstidningarna fortsätter att tappa räckvidd. Aftonbladet tappar drygt 7 procent på både vardagar och söndagar, och Expressen tappar ungefär 6 procent. Sorgebarnet är dock Sportbladet, som tappar hela 17 procent till 670 000 läsare. Expressen Sport tappar drygt 1 procent.

Se fler räckvidder i dokumentet här till höger.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes under perioden 1 januari-30 april. Totalt deltog 15 441 personer i åldrarna 15-79 år i mätningen.

Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.