Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Grannfejden-profilen får rätt mot GP

Publicerad: 19 Mars 2012, 08:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Göteborgs-Posten publicerade uppgifter om att Grannfejden-profilen Jonas Gåde anklagas för kvacksalveri. Nu klandras tidningen av Pressens opinionsnämnd.


Ämnen i artikeln:

Göteborgs-PostenPressens opinonsnämndPressombudsmannen

Den 25 augusti 2010 publicerade Göteborgs-Posten en förstasidespuff med rubriken "TV-kändis anklagas för kvacksalveri".

Artikeln handlade om att sajten "Terapisnack" polisanmälts för kvacksalveri. Affischnamn för sajten var Jonas Gåde, känd som Robert Aschbergs sidekick i TV3-programmet "Grannfejden".

Jonas Gåde är också grundade till bolaget Comunicera – som låg bakom sajten. Tidningen publicerade också uppgifter om att Jonas Gåde kallade sig för legitimerad psykolog och att han har flera konkurser bakom sig.

I en intervju med GP tillbakavisade Jonas Gåde alla anklagelser och berättade att han redan för länge sedan hade lämnat bolaget. GP valde ändå att publicera uppgifterna.

GP publicerade dessutom felaktiga uppgifter om att Jonas Gåde hade skatteskulder och obetalda p-böter. Efter artikeln anmälde Jonas Gåde GP till Pressens ombudsman, som dock valde att inte klandra GP.

Men ärendet överklagades – och nu går alltså Pressens opinionsnämnd på Jonas Gådes linje.

"Artiklarna innehåller grava anklagelser mot anmälaren. Flera uppgifter av negativt slag visade sig vara felaktiga", skriver PON, som alltså klandrar GP.

Samma artikel PO-anmäldes dessutom av två av de företag som förekom i GP:s artiklar. I de fallen valde däremot både PO och PON att fria tidningen från klander.

PON klandrar också Kristianstadsbladet efter en artikel om en man som åtalades misstänkt för att ha våldtagit sin dotter. Tidningen hade nämligen blandat ihop mannens dotter med den flicka som var målsägande i rättegången.

Även Gotlands Allehanda klandras för att ha brutit mot god publicistisk sed efter att ha publicerat en artikel om att en läkare dömd för dataintrång skulle börja arbeta i Visby.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev