Dagspress
GP satsar på bilagor
Publicerad: 16 februari 2012, 06:36
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26
Göteborgs-Posten släpper rekordmånga bilagor i år. Minst 16 stycken är planerade.
Ämnen i artikeln:
Göteborgs-PostenRL
Rebecka Lindberg
Ämnena för bilagorna är resor, sport, konserter, hälsa, hem och inredning. Hittills har två bilagor släppts – GP Scenvår och GP Hemma.
– Vi räknar med att våra bilagor skall bidra med ett positivt överskott, skriver försäljningsdirektören Fredrik Dobber i ett mejl till dagensmedia.se.
Han ser bilagorna som ett komplement till huvudtidningen. Fredrik Dobber berättar också att intresset från annonsörerna ser bra ut.
– Efter två bilagor ligger vi cirka 40 procent över budget, så intresset är över förväntan från annonsörerna.
Priserna för att annonsera i bilagorna varierar utifrån ämnet och det aktuella marknadsläget.
Nytt för i år är även att bilagorna ska att tryckas på ett glansigare papper och ha mer magasinskänsla. Formatet är också annorlunda, numera trycks bilagorna på ett ”svullet A4”.
Bilagorna ska i första hand att följa med huvudtidningen, men några bilagor kommer även att distribueras på stan.
Det är Göteborgs-Postens egen redaktion som producerar innehållet till de cirka 40 sidor tjocka bilagorna. Förra året gav GP ut tolv bilagor.