Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

GP:s omsättning backade 110 miljoner

Minskade annonsintäkter bakom Göteborgs-Postens förlorade omsättning.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Publicerad: 17 September 2014, 06:14
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:28

Ämnen i artikeln:

Göteborgs-Posten

Göteborgs-Posten, som är Sveriges näst största morgontidning, tappade 36 000 läsare av papperstidningen 2013, enligt bolagets årsredovisning som nu är offentlig. Antalet GP-läsare i riket uppgick till 426 000 förra året.

Ser man till upplagan handlar det om en minskning med 10 800 exemplar, från 201 500 per utgivningsdag under 2012 till 190 700 per utgivningsdag 2013.

Räckvidden i kärnområdet är 46 procent 2013, vilket är en minskning med 4 procentenheter jämfört med mot 2012.

Tidningen – vars ägarbolag 2013 hetter Göteborgs-Posten Nya AB men som nu ägs av Stampen Local Media – tappade 110 miljoner i omsättning 2013. Från 1,2 miljarder 2012 till knappt 1,1 miljarder 2013. Tappet beror främst på minskade annonsintäkter, men även upplageintäkterna, enligt årsredovisningen.

Bolaget gör 2013 ett minusresultat på 9 miljoner kronor, vilket är i nivå med 2012.

Upplageutvecklingen ser fortsatt mörk ut. " Upplagan av papperstidningen förväntas att minska i en snabb takt", skriver bolaget i årsredovsiningen.

För att möta detta ska bolaget fortsätta ha en "hög kostnadskontroll".

En mer positiv utvecklingen har gp.se med ett snitt på 560 000 unika besökare i veckan 2013, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med helåret 2012. Tidningens mobilsajt har även den en fin utveckling, anser GP, som skriver att "räckvidden i de digitala kanalerna ökar starkt".

Ämnen i artikeln:

Göteborgs-Posten

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.