Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

GP:s ledarskribent: "Jag borde kanske ha sökt efter det på Twitter"

Publicerad: 13 December 2010, 09:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Malin Lernfelt går till attack mot SJ – och uppmanar bolaget att ”börja Twittra”. Hon brydde sig dock inte om att söka efter SJ:s Twitterkonto, som funnits sedan 2009.


Ämnen i artikeln:

SJVästtrafikGöteborgs-Posten

Under rubriken ”Dags att SJ börjar twittra” hyllar GP:s ledarskribent Malin Lernfelt Gatwicks flygplats för att ha ett helt Twitterteam som ägnar sig åt att informera och svara på frågor från resenärerna.

”För första gången som strandsatt resenär kände jag att jag lyckades återta en del av kontrollen. Och att jag blev respekterad som kund”, skriver hon, för att därefter kritisera SJ och Västtrafik för att inte ha en närvaro på Twitter.

”Hur svårt skulle det egentligen vara för SJ eller Västtrafik att anställa ett Twitterteam som på heltid ägnade sig åt att sprida information om eventuella störningar och svara på tweets från resenärer? Inte särskilt svårt alls”.

Problemet är bara att SJ redan finns på Twitter, med över 5 000 followers. Där har de, sedan oktober 2009, såväl informerat om ”eventuella störningar” som svarat på ”tweets från resenärer”.

– Jag hade ingen aning om det. I sådana fall utnyttjar de inte kontot optimalt. Och det här är inte bara min upplevelse, säger Malin Lernfelt till dagensmedia.se.

Men en enkel Google-sökning kunde väl visa det?

– Absolut, det håller jag med om. Jag borde kanske ha sökt efter det på Twitter. Men om de nu har ett konto så är det väl inte som många känner till. Och då har de inte använt sig av det särskilt bra.

Malin Lernfelt står dock fast vid sin kritik när det gäller Västtrafik, som inte har ett officiellt Twitterkonto.

– Det handlar ju även om Västtrafik. Om man som resenär twittrar till Västtrafik så får man inget svar. De kan inte kommunicera. Den kommunikationen, som SJ tydligen har, den har inte Västtrafik, säger hon.

Efter att artikeln publicerades skrev GP en rättelse, där Malin Lernfelt ber om ursäkt. Men hon kritiserar dock SJ för att kontot bara är öppen vardagar 9 till 16.

Ardalan Samimi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.