Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 9 juni 2015, 21:01
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:58
Den svenska dagspressen fortsätter sin kräftgång enligt årets första mätning från Orvesto Konsument.
Ämnen i artikeln:
OrvestoUndantaget är nykomlingen Dagens ETC, som startade i januari 2014. Dagens ETC har ökat räckvidden med 19 procent under årets första fyra månader, jämfört med samma period 2014, och når nu 50 000 läsare.
Även Metro i Göteborg och City i Lund står emot och ökar räckvidden, om än marginellt.
Största rasen under mätperioden står Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten för. SvD:s räckvidd har minskat med 13,5 procent till 341 000 läsare på vardagar.
Göteborgs-Postens söndagsupplaga har rasat 14,7 procent till 371 000 läsare. På vardagar backar tidningen 12,4 procent till 361 000 läsare.
Kvällstidningarnas nedgång fortsätter i snabb takt. Under årets fyra första månader har Aftonbladet tappat 12,9 procent av sina läsare på vardagar och 11,8 procent på söndagar.
Expressen i sin tur backar 12,3 procent på vardagar och 10,9 procent på söndagar. Båda tidningarnas sportbilagor backar med drygt 7 procent vardera.
Även för annonspaketen startade året dystert. Mediekompaniets printpaket backar med 9,3 procent till en räckvidd på 2 899 000 personer, medan Svea backar 7,2 procent till 3 893 000 personer.
Se fler räckvidder i dokumentet här uppe till höger.
LÄS ÄVEN
Undersökningen genomfördes av TNS Sifo 1 januari – 30 april 2015. Totalt deltog 12 573 personer i mätningen.
Kristin Djerf
Ämnen i artikeln:
Orvesto