Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

GP drar in IFK Göteborgs matchmagasin

Publicerad: 22 juni 2009, 08:33
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Två exemplar av IFK Göteborgs matchmagasin ”90 minuter” hann Göteborgs-Posten distribuera. Efter det valde IFK Göteborg att dela ut magasinet på annat vis. Orsaken var ”drastiska förändringar”.


Under årets allsvenska skulle IFK Göteborg via Göteborgs-Posten distribuera ett matchmagasin i 250.000 exemplar. Inför lanseringen skrev IFK Göteborg på sin hemsida att detta var ”ett fantastiskt tillfälle för våra partners att profilera sig tillsammans med oss.” Utgivningstakten var 15 matchmagasin under hela året, och en helsida skulle kosta 39.500 kronor i annonspris.

Efter två spelomgångar slutade plötsligt GP att distribuera matchmagasinet, som följde med morgontidningen i form av en annonsbilaga. IFK Göteborg angav som skäl på sin hemsida att ”de tidigare förutsättningarna drastiskt förändrats”. Fotbollsbloggen baraben.com uppmärksammade detta och angav annonsbråk som en möjlig anledning till att de två skildes åt.

På GP:s annonsavdelning säger marknadsdirektör Ricard Robbstål att IFK Göteborg valde att annonsera på ett annat vis.

– Vi sitter just nu och förhandlar fram ett nytt årsavtal med IFK Göteborg, det är inget konstigt och innebär inga gigantiska förändringar, vi vill ändra inriktning lite grann och jag har skickat ett avtalsförslag till Seppo Vaihela. Vi behöver ett nytt avtal helt enkelt.

Vilka förutsättningar var det som förändrades drastiskt efter två spelade omgångar?

– Det är IFK:s ord att något skulle ha förändrats drastiskt. Det får du fråga dem om, säger Ricard Robbstål.

Vad är det som har hänt, Seppo Vaihela, klubbdirektör hos IFK Göteborg?

– Det enda jag har att prata om när det gäller den biten är att vi har ett avtal med GP och vi har inga meningsskiljaktigheter utan en bra relation, säger Seppo Vaihela.

Ni skriver själva på er hemsida att matchmagasinet som distribuerats med GP inte längre ska komma ut på det sättet, eftersom ”förutsättningarna drastiskt förändrats”. Vad betyder det?

– Det är inget som varken jag eller GP har någon anledning att diskutera. Det är inga konstigheter alls. Vi har ingen anledning att informera om detaljer kring detta.

Stämmer det att det fanns oklarheter kring annonsförsäljning mellan GP och IFK Göteborg?

– Vi har kommit överens med GP om att vi inte har några kommentarer kring detta. Vi har en bra diskussion och en jättebra relation.

Torbjörn Hallgren

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.