Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

GP chocksänker annonspriserna

Publicerad: 9 December 2015, 12:56
Uppdaterad: 9 December 2015, 13:06

Göteborgs-Posten vill städa upp i rabatträsket och sänker därför bruttopriserna från och med nästa år.


Ämnen i artikeln:

Göteborgs-Posten

Som Dagens Media berättar i dagens utgåva av papperstidningen har det blivit allt vanligare med höga rabatter i print.

Nu tar Stampen krafttag mot rabatterna genom att förändra prismodellen. Först ut är Göteborgs-Posten.

– Det här handlar om att anpassa våra priser till verkligheten och jag tror at det kommer att stärka trovärdigheten för oss. Tanken är att vi ska ha en mer logisk och prisvärd prislista, säger Linda Forsberg, försäljningsdirektör på Stampen Local Media.

Rent konkret innebär det exempelvis att de olika prissättningarna för märkesannonser, detaljist, svartvitt och färg försvinner. Annonserna blir billigare i början på veckan och dyrare i slutet av veckan.

Och själva prislistan som idag är på 32 sidor blir efter årsskiftet 9 sidor tjock.

En helsida som måndag-torsdag tidigare kostat 163 270 kronor brutto kommer efter förändringen att kosta 106 416 kronor brutto. Det är en sänkning på 35 procent.

– Det här är en ganska stor grej för oss. Rabatter är ett gammalt sätt att tänka och nu är vi först ut med att göra om prissättningen helt. Det är vi jäkligt stolta över.

Samtidigt plockas format som inte används bort från prislistan och några nya format tillkommer. Redan i höstas öppnade GP upp sistasidan för annonser under fredag, lördag och söndag. Dessutom är det så kallade nyhetsuppslaget ett nytt format, liksom en rink på debattsidan.

Kan det här leda till att försäljningen ökar?

– Jag tror att det blir enklare att handla av oss och det blir tydligare vad man får. I konkurrenssituationen som råder så är det klart att vi vill vinna mark genom ett enkelt, logiskt, tydligt och modernt prissystem. När print redan står inför så många utmaningar ska det inte vara krångligt att köpa.

Linda Forsberg hoppas på att fler mediehus följer efter.

– Jag tycker att branschen borde vara redo och mogen för det. Nu tar vi första steget och förhoppningsvis följer fler efter.

Läs mer om de höga rabatterna i print i Dagens Media nummer 21, 2015.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Göteborgs-Posten

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev