GP bryter med mediebyrån som tog in AFS-annons

Christofer Ahlqvist är chefredaktör på GP. Foto: Björn Larsson Rosvall

Förutom att Göteborgs-Posten ger bort pengarna som AFS-annonsen genererat, så stängs mediebyrån som hanterat bannern av: "Om de kan komma med en bra förklaring kring hur det gick till så kan vi överväga att börja göra affärer med dem igen, säger tidningens chefredaktör Christofer Ahlqvist.

I måndags kväll dök annonser från det högerextrema partiet Alternativ för Sverige (AFS) upp på flera mediesajter, däribland Dagens Nyheters, Göteborgs-Postens och Dagens Medias. Annonserna har visats av misstag hos publicisterna genom programmatiska annonsköp.

Christofer Ahlqvist, chefredaktör och ansvarig utgivare på Göteborgs-Posten, ser allvarligt på att annonsen legat uppe på tidningens sajt. Det eftersom den har ett budskap tidningen inte hade släppt igenom om den hade genomgått en förhandsgranskning.

– Det visar helt klart på problematiken med kombinationen av ett ansvarig utgivarskap och publicering av annonser som vi inte har möjlighet att förhandsgranska. Vi har en annonspolicy som säger att alla politiska annonser ska godkännas av ansvarig utgivare men i det här fallet har det brustit, något som jag är den första att beklaga.

Läsarnas reaktioner på annonsen lät inte vänta på sig:

– Vi fick en hel del reaktioner direkt till oss men också via sociala medier. Där försökte vi svara så snabbt som möjligt och jag upplevde att de flesta hade stor förståelse för situationen när vi förklarade för dem.

Nu ligger fokus på att se över rutinerna för att säkerställa att något liknande inte händer igen:

– Dels har vi gått igenom våra interna rutiner och håller på att stärka dem, dels tar vi nu kontakt med SSP:erna och DSP:erna för att gå igenom deras rutiner för att kunna stärka skyddet även där. Vi kommer även nu att ta kontakt med andra mediebolag i Sverige för att se om vi gemensamt kan jobba fram ett ännu tydligare och säkrare regelverk kring denna typ av annonser.

Tills vidare har GP valt att stänga av den mediebyrå som sålde in annonsen.

– Om de kan komma med en bra förklaring kring hur det gick till så kan vi överväga att börja göra affärer med dem igen.

Var det en inställning hos er som gjorde att den gick igenom? Till exempel att ni valt att tillåta en viss sorts annonser?

– Ja, bland annat. Vi har nu ändrat det så att det inte går att komma igenom den vägen igen.

Efter händelsen meddelade GP att man beslutat att skänka de intäkter som den här annonsen genererat till en organisation som arbetar för att motverka rasism och främlingsfientlighet.

– Stampen Media har valt att göra det då vi inte vill tjäna pengar på annonser med ett budskap som vi egentligen inte ville föra vidare i våra kanaler, säger Christofer Ahlqvist.

Publicerad 2018-08-30 12.23Uppdaterad 2018-08-30 12.28

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: