Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Göteborgs-Posten kammar hem Helhetspriset i Årets Dagstidning

Publicerad: 1 april 2022, 05:55

Göteborgs-Posten är Årets Dagstidning 2022.

Foto: Göran Johansson / Gejo foto

På torsdagskvällen tillkännagavs Årets Dagstidning 2022. Bland pristagarna fanns Göteborgs-Posten, Nerikes Allehanda och Expressen. Här är samtliga vinnare.


Ämnen i artikeln:

Årets DagstidningTUGöteborgs-Posten

När vinnarna i TU:s tävling Årets Dagstidning presenterades i går, torsdag, på Berns i Stockholm stod det klart att Göteborgs-Posten vann det finaste priset, Helhetspriset.

Årets Dagstidning delas ut årligen av branschorganisationen TU. Vinnarna utses av en fristående jury.

 

Här är alla vinnare i Årets Dagstidnings åtta kategorier 2022:

Årets Dagstidning Helhetspriset: Göteborgs-Posten

Juryns motivering lyder: Ett imponerande exempel på att starkt innehåll och journalistik är den långsiktigt rätta vägen till en stabil affär och lönsamhet. Vinnaren av Helhetspriset 2022, har inte tagit några genvägar – och nu pekar alla pilar åt rätt håll.

Årets Redaktion: Nerikes Allehanda

Juryns motivering lyder: Att tänka målgrupp utan att tappa fokus på journalistiskt djup och presentation. Det är genomtänkt, systematiskt och – lönsamt. Inte ens hoten från Kina stoppar den här redaktionen.

Årets Bevakning: Norr Media livesport

Juryns motivering lyder: Orädd och kreativ nybyggaranda tar tekniken till hjälp för att – oavsett pandemirestriktioner – ge den live-törstande publiken en känsla av att vara på plats där det händer, när det händer.

Årets Affär & Innovation: Aftonbladet Wellobe

Juryns motivering lyder: Årets vinnare har genom rebranding och ompositionering förstärkt sin position. Det är inspirerande att se hur vinnaren tack vare redaktionellt fokus och satsningar i ny teknik säkerställt en lyckad rebranding, och hur man på kort sikt skapat en affär med hög tillväxt och långsiktig affärspotential.

Årets Kampanj: UNT och KLBR live

Juryns motivering lyder: Årets vinnare har utnyttjat trovärdigheten i sitt varumärke och bredden i sina kanaler för att skapa värde för kunden. Det är inspirerande att se hur de under kampanjen löpande följt upp utfallet och efter hand satt in åtgärder för att säkerställa ett framgångsrikt utfall. Man visar att ett tydligt fokus, och konsekvent marknadsföring i mediehusets kanaler ger tydliga resultat.

Årets Bildjournalistik: Magda Gad, Expressen

Juryns motivering lyder: Genom kameran får vi se en vändpunkt i världshistorien. Genom människorna förstår vi hur det känns. Tack vare modet och envetenheten kommer bildjournalistiken närmare än något annat. Vi var där när Kabul föll tillsammans med vinnaren: Magda Gad, Expressen

Årets Ljudjournalistik: NWT Krim – en podd om värmländska brott

Juryns motivering lyder: Spännande, engagerat och oavbrutet intressant. Reportrarna växlar ut sin djupa kunskap, klarar den svåra balansen i medieetiken och gör att historierna blir angelägna för alla. Årets ljudjournalistik är en inspiration för lyssnare, poddproducenter och mediehus: NWT Krim.

Årets Medieledare: Josefina Rickardt

Juryns motivering lyder: Hon krossar den stereotypa bilden av en ”stark och högröstad chef” – men när hon pratar lyssnar alla. Ett tydligt och inspirerande ledarskap som skapat en genomgripande och helt avgörande förändring av ett mediehus; Expressen.

 

LÄS OCKSÅ: De kan bli Årets Dagstidning

Redaktionen Dagens Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.