Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Gota Medias lönsamhet ökade under 2021

Publicerad: 7 juli 2022, 09:05

Boine Gepertz, vd på Gota Media.

Foto: Lena Gunnarsson

Under 2021 ökade rörelsemarginalen för Gota Media kraftigt. Även omsättningen och rörelseresultatet stiger, efter ett år fyllt av medieaffärer.


Ämnen i artikeln:

Gota MediaNyheter

Under 2021 gick Gota Medias nettoomsättning upp från 1 094 miljoner kronor till 1 128 miljoner. Annonsintäkterna, som under 2020 störtdök, har ökat något till 271 miljoner kronor (268 mkr). Rörelseresultatet (EBIT) landade på drygt 80 miljoner kronor, en dubblering av föregående års 39 miljoner.

Även upplageintäkten har stigit till 553 miljoner (530 mkr) och även distrubitionsintäkten, som landar på hela 111 miljoner kronor (90 mkr). Det statliga stödet var lägre under 2021, och totalt blev det 97 miljoner (119 mkr). 

Även glädjande för koncernen är ett hopp uppåt för rörelsemarginalen, som stiger till 7 procent – även det en dubblering från föregående år (3,6 procent). 

Under året har Gota Media genomfört ett antal förvärv, och köpt bland annat Skånska Dagbladet och Norra Skåne, som samägs med Bonnier. Man fick också i början av 2022 grönt ljus från Konkurrensverket att ha korsägande med Bonnier News Local, vilket innebär att Gota Media äger 20 procent av Bonnier News Local, som i sin tur äger 30 procent av Gota Media. 

LÄS OCKSÅ: Efter uppköpet – så drivs Skånska Dagbladet och Norra Skåne idag 

Bokslutet visar också att Gota Medias soliditet sjunkit från 63 procent till 28 procent.

I bokslutskommuniken skriver man att den ökande annonsintäkten framförallt syns på den digitala sidan, där det ökat med 21 procent. Även samarbetet med budfirman Early Bird har gett resultat. 

”E-handeln har vuxit extra snabbt under pandemin och vi tar del av den tillväxten genom att vi är en del av Early Bird och erbjuder hemleverans av paket tillsammans med morgontidningen. Intäkterna från denna distribution ökade med 61% under 2021”, skriver man i bokslutet.

Efter bokslutet 2020 berättade vd Boine Gepertz att Gota Media skulle göra satsningar på journalistiken och anställa 25 journalister, en satsning med en kostnad på 40 miljoner kronor över nästkommande 3-4 år, något som man nämner även i 2021:s bokslut.

Nyckeltal 2021 (2020)

Upplageintäkter: 553 mkr (530 mkr)

Annonsintäkter: 271 mkr (268 mkr)

Distributionsintäkter: 111 mkr (90 mkr)

Tryckintäkter: 42 mkr (42 mkr)

Statligt stöd och bidrag: 97 mkr (119 mkr)

Total nettoomsättning: 1 128 miljoner (1 094 mkr)

Rörelsemarginal 7,1 procent (3,6 procent)

Soliditet: 27,7 procent (63 procent)

Rörelseresultat: 79 mkr (39 mkr)

LÄS OCKSÅ: Jämförelse: Så lönsamma är de svenska och internationella mediejättarna 

ALICIA PRICE

Ämnen i artikeln:

Gota MediaNyheter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev