Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Googles algoritmer avslöjar namn när Expressen anonymiserat: ”Nytt medieetiskt problem”

Publicerad: 22 september 2021, 12:50

Medieombudsmannen Caspar Opitz, juridikprofessor Mårten Schultz och Expressens ansvarige utgivare Klas Granström kommenterar det faktum att Googles algoritmer ger en indirekt namngivning i ett fall där Expressen har valt att anonymisera.

Trots att Expressen har anonymiserat en brottsanklagad politiker dök tidningens artikel upp bland de högsta sökträffarna på hens namn. En av flera frågor dagens publicister behöver förhålla sig till i det nya, digitala landskapet, menar medieombudsmannen Caspar Opitz.


Ämnen i artikeln:

ExpressenMedieombudsmannenKlas Granström Caspar OpitzMårten Schultz

Det digitala medielandskapet öppnar för såväl möjligheter som utmaningar för publicisterna – inte minst på det medieetiska området.

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.