Gå direkt till textinnehållet

Glamour skrotas

Dagensmedia.se kan avslöja att Bonnier Tidskrifter ger upp kampen mot Cosmopolitan.

Modemagasinet Glamour ges ut av Condé Nast Publications i femton länder. I Sverige är det Bonnier Tidskrifter som haft licensen att ge ut tidningen men nu lägger man ner Glamour, erfar Dagensmedia.se.

Glamour kom ut i Sverige första gången 2006.

Redaktionschefen Maria Sognefors ska redan ha slutat och det är oklart vad chefredaktör Jonna Bergh ska göra efter att Glamour försvinner.

Jonna Bergh kom till Glamour för ett par år sedan då hon ersatte Charlotta Flinkenberg som chefredaktör. Jonna Bergh hade då framgångsrikt etablerat tidningen Cosmopolitan i Sverige. Glamour och Cosmopolitan slåss om i princip samma målgrupp, även om Glamours läsare är något äldre. Nu tvingas Bonnier Tidskrifter ge upp kampen mot Cosmopolitan då man inte lyckats nå tillräcklig lönsamhet med Glamour.

På Glamours hemsida märks överhuvudtaget inte att tidningen ska läggas ned. Kändisbloggaren Jennie Hammar (Filip Hammars hustru) slutade blogga för ett par dagar sedan men i övrigt finns inga indikationer på den förestående nedläggningen.

Det är oklart huruvida personalen på Glamour redan är informerade om beslutet.

Glamour startade i USA redan 1939 under namnet “Glamour of Hollywood”. Tidningen ges för närvarande ut i femton länder och dessutom i en spanskspråkig version för Latinamerika. Tidningen är även på väg att lanseras i Australien.

Glamours “lilla” format lanserades i Italien första gången 1992 och blev snabbt en succé som kom att stärka varumärket ytterligare.

Publicerad 2010-07-05 17.36Uppdaterad 2015-12-06 15.45

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: