Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Fyra varumärken blir ett

Publicerad: 28 Augusti 2013, 11:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:36

Under namnet TT Nyhetsbyrån går fyra varumärken samman i syfte att profilera sig som en heltäckande leverantör av redaktionellt material.


Ämnen i artikeln:

TT Nyhetsbyrån

TT Spektra , Scanpix, Svenska Grafikbyrån och Tidningarnas Telegrambyrå går samman under det nya namnet TT Nyhetsbyrån.

De fyra bolagen har sedan en tid tillbaka ett långtgående samarbete medan lanseringen av det nya varumärket är mer av en formsak.

Med en ny varumärkesplattform, logotype och grafisk profil ska TT Nyhetsbyrån profilera sig som en heltäckande leverantör av bild, text, grafik, video och färdiga sidor.

– Med nytt namn, ny logga och grafisk profil vill vi visa Mediesverige att vi står för utveckling och nyskapande, säger TT:s marknadschef Lina Hedenström i ett pressmeddelande.

Hon fortsätter:

– Tanken är att den nya loggan skall symbolisera ett vaket öga mot omvärlden och att vi är en aktör med ett mänskligt avtryck.

Designbyrån Blink ligger bakom både varumärkesstrukturen och den grafiska profilen.

Arbetsgrupp:

TT: Lina Hedenström, marknadschef, Sara Perers, kommunikationschef, Robert Ericsson, creative director, Jonas Larsson, art director

Blink: Tomas Conradi, varumärkesstrategi, Anders Rinman, grafisk formgivare, Magnus Åström, art director

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

TT Nyhetsbyrån

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev