Gå direkt till textinnehållet

Fyra tidningar fälls för utpekande våldtäktsartiklar

Göteborgs-Posten, Expressen/GT, Jönköpings-Posten och Aftonbladet klandras för att ha brutit mot god publicistisk sed när de publicerat uppgifter om en våldtäkt och utpekande detaljer om de inblandade.

I samband med höstens #metoo-rapportering valde Göteborgs-Posten, Expressen/GT, Jönköpings-Posten och Aftonbladet att citera ur en Twittertråd där en före detta elitidrottare beskriver en våldtäkt som ska ha inträffat för närmare 20 år sedan. I artiklarna namnges kvinnan och där framgår också bland annat att den påstådda våldtäkten ägt rum när kvinnan var 13 år samt att den ska ha begåtts av en bekant inom idrottsmiljön.

Detaljerna i artiklarna varierade i de olika tidningarna men i flera angavs utpekande uppgifter som årtal och månad för händelsen, vilket lag mannen tillhörde samt namnet på en idrottsarena kvinnan helt slutat besöka efter händelsen.

Publiceringarna anmäldes till Allmänhetens Pressombudsman (PO) av den utpekade mannen via ett ombud eftersom han ansåg att han framställts som våldtäktsman. Anmälaren delade inte kvinnans beskrivning av händelseförloppet, men eftersom ingen av tidningarna hade kontaktat honom fick han inte möjlighet att ge sin version. Mannen menade också att de uppgifter som publicerats gjort honom identifierbar i breda idrottskretsar.

PO skriver i sitt beslut att det i sig inte är något konstigt att tidningarna väljer att rapportera om den påstådda våldtäkten men att de har ett ansvar för att inte återge kvinnans berättelse ”så att den berörde mannen pekas ut”, vilket enligt PO har skett här.

För detta anser PO att tidningarna bör klandras. Pressens Opinionsnämnd går på PO:s linje och klandrar samtliga tidningar för att ha brutit mot god publicistisk sed.

Publicerad 2018-09-25 11.44Uppdaterad 2018-09-25 11.50

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: