Dagspress
Fyra nya kategorier i tävlingen årets gratistidning
Publicerad: 6 mars 2023, 09:25
Foto: Pressbild
I förra veckan presenterades de nominerade bidragen i Årets Gratistidning. Nu avslöjas de nominerade i fyra kommersiella kategorier.
Ämnen i artikeln:
NyheterJuryn för de nya kommersiella kategorierna består av Patrik Melin, före detta försäljningschef på Lokaltidningen Helsingborg. Pelle Persson, hedersmedlem i Gratistidningarna och före detta ägare av Kalmar Posten och Emmaboda Tidning och Per Fagerlund, före detta marknadschef Bold Printing group.
På Branschdagen den 31 mars i Stockholm avslöjas vilka som blir årets vinnare.
Kommersiella kategorier:
Nominerade till Årets annonskampanj
Västerås Tidning
Köpcenter Erikslunds bilaga
”Med förberedelse. En tydlig idé och snygg design rakt igenom, har Västerås Tidning lyckats skapa ett säljande, modernt kampanjmagasin för köpcentret Erikslund”.
Ansvarig: Frida Persdotter Heldemar
Alekuriren
Cederleüf-Svenheimers Semla
”Ibland är det enkla det mest effektiva - Alekurirens semel-annons för Cederleüf-Svenheimers är så inbjudande att man nästan kan känna doften”
Ansvarig: Kajsa Thorson
Östgötatidningen
Swedex - employer branding
Östgötatidningens employer branding kampanj för verktygsföretaget Sweden, skapar bilden av en intressant och mångsidig arbetsgivare”
Ansvariga: Åsa Brage och Mirre Olsson
Nominerade till Digitala satsning
Östgötatidningen
”Genom ett smart och välriktat fokus i bl a sociala medier har Östgötatidningen lyckats öka andelen följare med 25%
Ansvariga: Mia Karlsvärd, Sara Anderberg och Åsa Brage
VXO Media
”Med både bredd och spets når VXO Media ut till en bred målgrupp och med nischat innehåll. lyckas man även få betalande webprenumeranter”
Ansvariga: Oscar Appelgren och Daniel Rydström
Fokus Finnspång
”Genom att satsa på att paketera egna sajten med stora nyhetssidor, kombinerar Fokus Finnspång kundnytta med lönsamhet”
Ansvarig: Andreas Ramlöv
Nominerade till Årets Säljare
Tobias Gustavsson - Markbladet/Varbergs Tidning
”Tobias har lyckats kombinera bibehållen lönsamhet i befintlig produkt och samtidigt etablerat 2 nya titlar, en svårslagen prestation”
Sebastian Lindgren - Lokaltidningen Växjö/Alvesta
”Med energi och målmedvetenhet ökade Sebastian sin egen försäljning med 32 procent och höjde samtidigt spaltmillimeterpriset med 17 procent, hatten av!”
Christina Svensson Callh - Melleruds Nyheter
”Oförtröttligt sliter Christina varje vecka, som ensam säljare för att nå tidningens säljmål. En lokaltidnings-hjältinna som säkrar Melleruds Nyheters framtid”
Nominerade till Lokala insats
Östra SörmlandsPosten
Det lokala välgörenhetspriset:
Årets Trosabo, Årets Gnestabo och Årets Järnabo
”På ett formidabelt sätt synliggör och prisar Östra Sörmlansposten våra lokal eldsjälar som dagligen sliter i tysthet”
Ansvariga: Jessica Gustâv & Johan Karlsson
Lokaltidningen Mitt i
Ett Stockholm
”I ett uppdelat samhälle med skenande brottslighet och ökande klassklyftor - porträtterar Mitt i, vanliga människor. låter dem uttrycka sina åsikter och berättar deras unika historia”
Ansvarig: Petter Beckman
Magasin 24
Agda Östlund bakelsen
”Genom en enkel läsartävling bidrar Magasin 24 till ökat intresse för lokalhistoria och kvinnliga förebilder”
Ansvarig: Tony Löfling