Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Frida Boisen: "Man kan inte vara älskad av alla"

Publicerad: 31 Januari 2015, 10:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:15

Hon har hyllats – men också fått utstå kritik – för sitt arbete i sociala medier. Senast handlade det om "digerdöden".


Frida Boisen, 40, chefredaktör för GT, Expressens västsvenska edition, har framgångsrikt fört flera kampanjer på nätet. Under 2014 belönades GT med guld i den internationella tidningsgalan INMA Awards för "Best use of social media", för sin kampanj #votegbg.

Frida Boisen tog emot priset i San Fransisco.

Kampanjandet har dock inte undgått kritik.

Nyligen vädrade kommunfullmäktiges ordförande i Göteborg, Lena Malm (s), sin irritation över GT offentligt.

Under ett panelsamtal i Backa kulturhus spådde hon att tidningen snart skulle "dö digerdöden".

Varför reagerade du så starkt på "digerdöds-uttalandet"?

– Det är ett klantigt uttalande. Hon är en av Göteborgs mäktigaste politiker. Vi har nyligen publicerat avslöjanden om hur hon mottar mer än 56000 kronor varje månad för ett uppdrag som kräver en dags jobb i månaden. Den arvoderingen ändrades efter vårt avslöjande, säger Frida Boisen och fortsätter:

– Och vi drev en kampanj för en folkomröstning – som hennes parti, socialdemokraterna, försökte stoppa, men som de misslyckades med. Hon har också tvingats backa på sitt förbud mot GT:s live-sändningar av Kommunfullmäktiges sammanträden, efter kritik från först mig och sedan en mängd politiker. Såklart att hon har anledning att vara irriterad på GT. Men en mäktig lokalpolitiker i Göteborg borde värna den lokala journalistiken - inte dödförklara den.

Du har fått ta emot en hel del kritik i sociala medier. Hur hanterar du det?

– Det är inga konstigheter egentligen. Jag har förstås en del makt som publicist och självklart är det bra att våra läsare och andra för fram kritik, positiv som negativ. Det är bra att vi idag är mer transparenta och har en otroligt mycket tätare läsardialog än vad vi hade för bara några år sedan. Det gör oss bättre.

Vilken kritik har varit jobbigast?

– Det är en del av jobbet att ta kritik. Såklart är det roligare när läsare skriver hyllningsbrev, berättar att man förändrat deras liv och kommer upp med rosor på redaktionen. Många gånger har jag blivit så rörd att jag fått tårar i ögonen av fina läsarbrev. Jag väljer att tänka på allt det goda, när det någon gång kanske kan vara en tyngre dag. Man kan inte vara älskad av alla, så är det.

Du har fått flera priser för ditt arbete med sociala medier – har du något knep?

– Jag tror att det är så enkelt som att brinna för det man gör. Älska sitt jobb, älska att nätverka med nya människor, vara passionerad - och vilja förändra. Slår man an rätt så är sociala medier ett fantastiskt verktyg att nå ut med ett budskap. Här behöver du inte vara störst för att vara bäst. Den bästa idén, texten, budskapet, får mest genomslag. Det är fantastiskt. Och inte minst: bra för demokratin. Att fler röster får höras, att inte nödvändigtvis den som har ett stort mediebolag i ryggen får störst spridning. Alla har samma chans. Det gillar jag.

Du är nu nominerad till Årets affärsnätverkare – som en av sju finalister?

– Ja, jag är otroligt stolt, glad och hedrad över att vara finalist i Årets Affärsnätverkare. Jag ser det som ett kvitto på det arbete jag och GT gör i diverse olika sammanhang. Jag brinner verkligen för att se möjligheter och föda nya idéer tillsammans med kreativa människor. Senast imorse hade vi styrelsemöte på Göteborgsgirot, ett lopp som GT och jag varit med och grundat. Idag spånade vi mycket kring ett av våra nya samarbeten - som innebär att vi kommer att ha barngirot inne på Liseberg. Det tror jag blir en succé för barnen.

Vad händer mer på GT under våren, och i Göteborg?

– Massor, i helgen drar GT igång #godisstopp - en viktig kampanj som ni inte kommer att kunna missa, med barns hälsa i fokus - häng med du också vetja! Och så har vi har en rad viktiga granskningar i pipeline. Såklart fortsätter vi också vår expansiva satsning på sociala medier i olika former. Men jag kan berätta mer om våra satsningar när det väl är dags för lansering.

Hur ser du på den lokala konkurrensen från andra medier?

– GT har varit den största västsvenska nyhetssajten i snart fem månader i rad – och jag är enormt stolt över hur GT:s redaktion kan slå den till numerären betydligt större redaktionen på morgontidningen GP med i förra veckan mer än 150 000 veckounika besökare. Vi har helt enkelt ett fantastiskt dedikerat och professionellt team på GT.

– Sen har vi flera otroligt duktiga journalister på såväl GP, SVT, SR och TV4. Alla behövs. Göteborg är Sveriges andra största stad, med en historia av korruption. Vi behöver många redaktioner som granskar makten.

Så, vad gör du när du inte jobbar?

– Kramas med med min underbara familj. Jag har en dotter på tio år, en son på sju år och min make Lars, som jobbar som nyhetschef på Expressen Nöje. Vi har enormt kul tillsammans! Det är alltid fullt ös. Jobbar jämt, kramas jämt, umgås med vänner, hänger med barnen på fotboll och ridning, nattar, åker gärna utomlands på resor, sjunger en hel del vid flygeln - det är en stor passion – och njuter till hundra procent av livet.

Ok, till sist – om du får lista dina bästa låtar om eller från Göteborg, vilka blir det?

– Då blir det "Hela huset" med Håkan Hellström och Veronica Maggio, "Shoreline" med Broder Daniel, "Some die young" med Laleh, "Snart skiner Posiedon" med Joel Alme, "Welcome to Gothenburg" med Rico Wondahman, "Gothenburg" med Maja Hirasawa.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.