Dagspress
Fredrik Schjold blir ansvarig för Schibsteds nya premiumplattform
Publicerad: 2 december 2019, 09:13
Fredrik Schjold är Schibsteds nya produktdirektör för konsumenttjänster
Som ny produktdirektör blir Fredrik Schjold ansvarig för Schibsteds gemensamma betalningsplattform.
Schibsted har påbörjat arbetet med att införa en gemensam betalningsplattform för alla sina nyhetsmedier. Plattformen som heter ”User Revenue Suite” ska följa kundens resa från första besöket på en nyhetssajt tills dess att en prenumeration tecknas.
Ansvarig för den nya plattformen blir Fredrik Schjold:
– Att kunna ta betalt för kvalitetsjournalistik är inte bara viktigt för Schibsted, utan även för samhället. Jag ser fram emot att bygga och införa Schibsteds gemensamma plattform för konsumentintäkter tillsammans med duktiga medarbetare, säger han i ett pressmeddelande.
I samband med att han går in i rollen som produktdirektör för konsumenttjänster, tar Fredrik Schjold plats i Schibsted News Medias ledningsgrupp för konsumentmarknaden.
Laila Dahlen som är Chief Product Officer på Schibsted News Media, lyfter fram Fredrik Schjolds långa erfarenhet av produktmarknaden. Han har tolv år bakom sig på Finn, där han varit produktdirektör för den största marknadsplatsen, Finn Jobb.
– Nu kommer han att spela en avgörande roll för hur vi utvecklar kundresan inom våra nyhetsmedier, kommenterar hon.
Införandet av en gemensam prenumerationsplattform beskrivs i ett pressmeddelande som det strategiskt viktigaste som sker inom Schibsted just nu.