Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Forskaren om Mittmedia: "Spiken i kistan"

Publicerad: 19 December 2018, 08:37

"Om man fortsätter att göra så stora nedskrivningar i goodwill som Mittmedia tvingades till under 2017 kommer man till slut gå i konkurs", säger forskaren Jonas Ohlsson.

Efter ekonomisk kris är Mittmedia, enligt uppgifter till Resumé, till salu. För Dagens Media kommenterar forskaren Jonas Ohlsson försäljningen och Mittmedias chans till fortsatt överlevnad.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Under tisdagen rapporterade Resumé att den lokala mediekoncernen Mittmedia är till salu. Två parter, Bonnier och norska mediekoncernen Polaris i samarbete med Västerbottens-Kuriren och NWT ska enligt uppgifter till tidningen ha lämnat bud på koncernen. 

LÄS MER I DAGENS MEDIA INSIKT: Krisläge för de lokala mediehusen 

Jonas Ohlsson, forskare och föreståndare på Nordicom, säger att det stått tydligt ett bra tag att nytt kapital är nödvändigt för Mittmedias överlevnad. 

Var det här väntat?

– Kanske inte att Mittmedia skulle vara till salu, men däremot att de varit tvungna att få ordning på sin ekonomi. Det har blivit allt mer uppenbart de senaste åren att de behöver nytt kapital in i koncernen.

Jonas Ohlsson säger att det går att göra tydliga paralleller till den resa som Stampen gick igenom som slutade med rekonstruktion.

Hur mycket kapital måste Mittmedia få in för att lyckas vända?

– Det handlar om att få en stabilitet i ekonomin i koncernen, man sitter med en svajig balansräkning och stora goodwill-poster som tynger ned koncernen. Om man fortsätter att göra så stora nedskrivningar i goodwill som Mittmedia tvingades till under 2017 kommer man till slut gå i konkurs. Man måste på något sätt få in kapital för att städa upp balansräkningen, säger Jonas Ohlsson och fortsätter:

– Sedan lär det också behövas nytt kapital för att satsa redaktionellt. 

För att hålla sig över ytan har Mittmedia, förutom nedskrivningar i goodwill, tvingats göra stora nedskärningar på det redaktionella planet. I september kapade koncernen 27 redaktionella tjänster och 2016 aviserades att så mycket som 130 tjänster skulle bort, varav 90 var redaktionella. 

Det måste finnas en gräns för hur mycket man kan spara utan att satsa?

– Självklart, och Mittmedia är sannolikt förbi den gränsen. Även om man har satsat också, inte minst digitalt, så har de redaktionella resurserna blivit allt mindre.

Jonas Ohlsson påpekar att det finns en skillnad i den stora förändring som sker på mediemarknaden för alla publicister som kämpar med digitaliseringen. Det gäller också att förstå hur mediehusen har skötts, vilka beslut som fattats och hur mycket man har sparat.

– Det finns stora skillnader i svensk dagspress och om Mittmedia-affären blir av blir det kulmen på den utveckling som startade med köpet av Centertidningar 2005. De aktörer som köpte Centertidningar, Stampen, Sörmlands Media och Mittmedia, finns inte kvar på samma sätt idag, säger han och fortsätter:

– Stampen har genomgått en tuff rekonstruktion, Sörmlands Media är på väg in i NTM och om affären med Mittmedia går igenom blir det spiken i kistan för huvudaktörerna bakom Centertidningsaffären. Många har stora utmaningar men vissa har det bättre ställt än andra och det kan i hög utsträckning spåras tillbaka till mer eller mindre kloka beslut. 

Mittmedias styrelseordförande Bengt Ottosson vill inte kommentera den eventuella affären. I ett sms till Dagens Media skriver han följande:

"Jag har läst om spekulationerna kring Mittmedia på olika mediesajter. Mittmedia har under de senaste åren fört diskussioner med de flesta mediehus om olika typer av samarbeten, men några konkreta resultat av dessa diskussioner finns inte att kommentera". 

Till Expressen säger Polaris koncernchef Per Axel Koch att han inte kan kommentera affären, samtidigt säger han att mediekoncernen haft en god kontakt med Mittmedia under flera år. 

Även Bonnier News vd Anders Eriksson lägger locket på. Till Medievärlden skriver han i ett sms att Bonnier "av princip aldrig kommenterar spekulationer om deras eventuella medverkan i transaktioner". 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev