Dagspress
Forskaren om hur medieägandet förändrats: ”Vi har gått mot färre och större aktörer”
Publicerad: 6 mars 2023, 10:40
De övergripande tendenserna visar att den svenska mediemarknaden i dag består av färre spelare som har större marknadsandelar. Det berättar Nordicoms Jonas Ohlsson.
Forskaren Jonas Ohlsson redogör för sina insikter gällande utvecklingen på medieområdet: ✓ Institutionaliserat ägande på radio och tv-marknaden ✓ Större och färre enheter på dagspressidan ✓ Norsk dominans.
Ämnen i artikeln:
NordicomBonnierSchibstedDigitala temaveckorTema: Det svenska medieägandet 2023Toppnyheter eftermiddagJonas Ohlsson är specialist på medieekonomi och föreståndare för det nordiska kunskapscentret Nordicom, vid Göteborgs universitet, som i över fyra decennier har samlat in och förmedla kunskap och forskning om
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.