Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Förlust för Schibsted

Publicerad: 14 Augusti 2009, 05:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Schibstedkoncernen tyngs av minskad annonsförsäljning och vikande försäljningssiffror.


Trots ett intäktstapp på 12 procent, och en annonsnedgång på 20 procent, redovisar Schibsted ett rörelseresultat på nästan 220 miljoner svenska kronor. Man är dock långt ifrån förra årets resultat vid samma tidpunkt, som var 500 miljoner kronor.

Resultatet före skatt skrivs i rött: - 92 miljoner norska kronor jämfört med en vinst på 253 miljoner kronor vid samma tidpunkt förra året.

Schibsteds svenska verksamheter tappar totalt 10 procent i intäkter.

Aftonbladet, som under kvartalet skar bort ett 100-tal tjänster, backade 10 procent till 692 miljoner. Vinsten blev 38 miljoner, vilket är en halvering jämfört med 2008.

En förklaring är minskade annonsintäkter för papperstidningen (-27 procent) och sämre lösnummerförsäljning (-5 procent).

Aftonbladet.se har också problem – omsättningen backade 22 procent och rörelseresultatet föll från 42 till 11 miljoner.

Även SvD hade ett tufft andra kvartal, med intäktstapp på 12 procent och en rörelsevinst 2008 på 20 miljoner som vänder till en förlust på 1 miljon.

Tidningen redovisar visserligen högre upplageintäkter, på 2 procent (till 166 miljoner kronor) men annonsförsäljningen har rasat med 20 procent och uppgår nu till 121 miljoner.

Koncernens sparprogram har satts igång och man har hittills sparat 250 miljoner norska kronor. Vid årsskiftet ska den summan uppgå till 1 miljard. Under det första halvåret har man skurit bort 430 tjänster.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.