Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Förlåt-annonsen frias av JK

Publicerad: 15 Mars 2011, 09:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

Norrköpings Tidningar begick inget tryckfrihetsbrott när de publicerade den kontroversiella Förlåt-annonsen på Alla hjärtans dag. Det anser JK.


Det var på Alla hjärtans dag som en man, misstänkt för grov kvinnofridskränkning, köpte en helsida i Norrköpings Tidningar för att be sin flickvän om ursäkt.

Mannen var dessutom ålagd med besöksförbud då det förelåg en risk att "Albert ska förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera Sandra".

I samband med annonseringen intervjuade Expressen mannen, som berättade att han "inte varit tillräckligt engagerad i förhållandet".

Men historien tog en ny vändning när en åklagare uppmärksammade den märkliga annonseringen och anmälde fallet till Justitiekanslern.

Anders Nilsson, chefredaktör på Norrköpings Tidningar fattade även han misstankar kring annonsen, som kostade 80 000 kronor.

– När någon vill köpa en helsida för att be om förlåtelse blir man ju fundersam och tänker "vad är det här?". Min första tanke var att det inte gick att publicera annonsen, men då stod kunden på sig och när jag fick klartecken både en och två gånger kände jag att det var okej, har Anders Nilsson tidigare sagt till dagensmedia.se.

Nu frias alltså Norrköpings Tidningar då tryckfrihetslagen normalt sett inte gäller annonser.

JK pekar på att det är svårt för ansvarige utgivaren att tolka underliggande budskap i en annons och skriver att:

"I detta fall innehåller annonsen ett meddelande från en privatperson till en annan. Det kan inte av annonsens innehåll omedelbart anses framgå att ansvar för tryckfrihetsbrott kan komma i fråga. Det innebär att det inte finns anledning att misstänka att ett tryckfrihetsbrott har begåtts."

Nu faller det enligt JK på åklagaren att ta ställning i ärendet.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.