Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Förhandlingarna om nya kollektivavtal i mediebranschen återupptagna: ”Kan bli konfliktåtgärder”

Publicerad: 20 November 2020, 13:24

Parterna är bland annat oense om nivån på löneökningar i år och under 2021. Journalistförbundet utesluter inte konfliktåtgärder.

Foto: Getty images

Förhandlingarna om nya kollektivavtal mediebranschen pausades i mars. Nu har de återupptagits igen. Parterna gör bland annat olika tolkningar av nivån på kommande löneökningar.


Ämnen i artikeln:

Journalistförbundet

Arbetsgivarorganisationen Medieföretagen inom Almega vill bland annat ta bort rätten för journalister att gå på Fojo-utbildning, sänka föräldralönen och minska fackens inflytande i löneförhandlingarna. Samt göra det möjligt för medieföretag, med dålig ekonomisk utveckling, att inte erbjuda några löneökningar. Det skriver Journalistförbundet på sin hemsida. Journalistförbandet beskriver det som försämringar och lovar medlemmarna att stoppa förslagen.

En fråga där parterna gör olika tolkningar handlar om hur många procent lönerna bör höjas under 2020 och 2021 i mediebranschen.

LÄS MER: Snart inleds förhandlingarna om nya kollektivavtal 

– Vi har fått signaler om att arbetsgivarorganisationen Almega gör en annan tolkning av det så kallade märket. Det vill säga det riktmärke som parterna inom industrins satt för hela den svenska arbetsmarknaden gällande avtalets längd och hur mycket som ska utgå i lönehöjningar under perioden, säger Journalistförbundets förbundsjurist Katarina Dahlskog, i texten på Journalistförbundets hemsida. 

”Kommer vi inte överens om vad märket är så kan det bli fråga om konfliktåtgärder”

Enligt fackets tolkning är det så kallade lönemärket avtalsområdena 2,9 procent från och med 1 november i år och totalt 5,4 procent under avtalsperioden för kollektivavtalet. Almega gör däremot tolkningen att löneökningarna är lägre än 2,9 procent. 

– Kommer vi inte överens om vad märket är så kan det bli fråga om konfliktåtgärder. Men det är alltid en absolut sista åtgärd och vi har ännu inte diskuterat frågan på djupet med vår motpart Medieföretagen inom Almega. Vi har en förhoppning om att vi kommer vara överens med vår motpart om märkets storlek i kollektivavtalsförhandlingarna, säger Katarina Dahlskog, i en kommentar.

LÄS OCKSÅ: Journalistförbundet stämmer Mediebolaget Västkusten 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Journalistförbundet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.