Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Fördubblad vinst för LRF Media under pandemiåret

Publicerad: 9 mars 2021, 16:44

Ann Henriksson och Pontus Haraldsson vd respektive CFO på LRF Media.

Foto: LRF Media

LRF Media nära fördubblade sin vinst till 30,9 miljoner kronor – och ökade omsättningen under pandemiåret 2020. Men en mindre del av intäkterna utgörs av statligt stöd.


Ämnen i artikeln:

LRF MediaLRF

Vinsten för helåret 2020 blev 30,9 miljoner kronor, nästan en fördubbling mot 2019 då vinsten eller resultatet uppgick till 17 miljoner kronor. Omsättningen ökade desto mer blygsamt till 301 miljoner kronor, jämfört med 296,1 miljoner kronor året innan.

– Ett fantastiskt resultat, särskilt under ett år när det mesta har varit oförutsägbart. Att vi kan leverera ett plus på över 30 miljoner kronor visar på stabilitet och rätt strategi framåt, säger Ann Henriksson, vd för LRF Media, i pressmeddelandet.

4,2 miljoner kronor av intäkterna på totalt 301 miljoner kronor utgjordes dock i fjol av statligt stöd, bekräftar LRF Medias CFO Pontus Haraldsson för Dagens Media. 

”Vi har intäktsfört 4,2 Mkr i statliga stöd under 2020”, skriver han i ett meddelande på Linkedin till Dagens Media.

De statliga stöden har, enligt pressmeddelandet, varit särskilt betydelsefulla för dotterbolaget Ehandel, vars intäkter till stor del kommer från event. Samt för dotterbolaget och kommunikationsbyrån Brid som också haft påverkats märkbart negativt av pandemin.

– De statliga stöden har bidragit till att minska effekterna av pandemin, och vi ser också resultat av tidigare genomförda kostnadseffektiviseringar. Samtidigt ser vi fram mot fortsatt tillväxt inom alla våra dotterbolag och hoppas kunna presentera nya tjänster, produkter och förvärv under 2021, säger Pontus Haraldsson, CFO på LRF Media, i pressmeddelandet.

Sålde Landlotten – köpte Brath

Ann Henriksson blev vd för LRF Media 2015 och sedan 2016 har mediehuset redovisat helårsvinst. I LRF Media ingår titlarna Land, Land Lantbruk och ATL, Lantbrukets Affärstidning. Under 2020 gick Land bäst sett till annons- och prenumerationsintäkter.

– Det är ett superfint resultat, men det är klart att vi märkt av pandemins effekter, framför allt på annonssidan. April och maj var inte roliga, men det vände snabbt och vi har gått bättre än övriga marknaden när det gäller annons, säger Pontus Haraldsson.

Förra året sålde LRF Media lotteribolaget Landlotten, samtidigt som mediehuset förvärvade det digitala marknadsföringsbolaget Brath. 

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

LRF MediaLRF

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.