Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Folkets vd: "Helt klart tråkigt"

Den vikande upplagan tvingar Folket att gå över till veckoutgivning. "Som vi sagt nu blir det redan efter sommaren", säger Anders Boberg, vd och marknadschef på Folket.

Rebecka Lindberg


Publicerad: 23 Mars 2012, 15:15
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:25

Ämnen i artikeln:

Eskilstuna-Kuriren

Som dagensmedia.se berättat tidigare idag går Eskilstuna-tidningen Folket ner från sexdagarsutgivning till endagsutgivning. Personalen informerades om förändringen på ett möte under fredagseftermiddagen.

Folket har de senaste åren tappat mellan 400 och 800 prenumeranter per år, och är idag nere på totalt 4100 prenumeranter.

– Till sista finns det inga kvar och Folket har en låg fallhöjd. Det här är helt klart tråkigt, säger Anders Broberg till dagensmedia.se.

Den nya tidningen ska också vara prenumererad, med målet att uppnå 3000 prenumeranter.

Inga beslut har ännu fattats kring vilken dag tidningen ska komma ut, antalet anställda och tidningens inriktning.

– Vi ska fortsätta att vara en oberoende socialdemokratisk tidning med opinionsmaterial, säger Anders Boberg.

Tanken är att Folket ska fortsätta att vara berättigat presstöd, så minst 50 procent av materialet måste vara unikt.

Folket har funnits i 107 år och startades 1905 av arbetarrörelsen. Sedan 2003 ägs Folket till 95 procent av Eskilstuna-Kuriren-koncernen.

I dag jobbar 16 journalister på Folket och dagens beslut innebär en kraftig bantning. Men hur många som får gå är inte bestämt än.

De närmaste dagarna ska Anders Broberg sitta i möten med fackliga organisationer och med ledningen för att diskutera tidningen och de anställdas framtid.

På webben har Folket ungefär 20 000 unika besökare per vecka. Sajten ska fortsätta att vara aktiv.

– Sannolikt hamnar mycket opinionsmaterial där, säger Anders Broberg.

Ämnen i artikeln:

Eskilstuna-Kuriren

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.