Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Fokus ökar upplagan

Publicerad: 1 September 2009, 07:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Endast fyra tidskrifter har valt att redovisa upplagesiffror för första halvåret 2009.


I dag, tisdag, redovisas TS-upplagor för det första halvåret 2009. Medan de anslutna tidningarna måste redovisa sina helårssiffror är det upp till varje titel om de vill berätta hur upplagan ser ut vid halvårsskiftet.

Den viljan är ganska låg. Den här gången har totalt fyra tidskriftstitlar valt att berätta hur de ligger till upplagemässigt.

De är Plaza Interiör, Byggvärlden, Naturvetare och Fokus. Två av dem är nyanslutna, två har, kanske föga förvånande, ökat sin upplaga jämfört med samma period förra året.

Fokus har nu, enligt TS, en upplaga på 29.900 (23.500).

– Jag tolkar det som att suget efter kvalitetsläsning är stort och kanske större när det går svajigt runt omkring. Det är över förväntan, säger Lars Grafström, vd på Fokus.

Andelen fri-ex ligger konstant.

– Vi har en 85-procetig andel lösnummersåld eller abonnerad upplaga. Den andelen är viktig att behålla, säger Lars Grafström.

Och annonsförsäljningen?

– Den står still. Det går varken bättre eller sämre än tidigare. Vi hade ett bra Almedalsnummer vilket visar att opinionsbildarna tycker att vi är viktiga. Men bil och bank, två stora kategorier,  drar ned. Upplagesiffrorna ger dock ljus i tunneln.

TS-upplaga, första halvåret 2009 (2008)

Plaza Interiör 34 500 (28 400)

Fokus 29 900 (23 500)

Byggvärlden 19 300 (nyansluten)

Naturvetare 30 800 (nyansluten)

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.