Dagspress
Fler nominerade i Årets Dagstidning
Publicerad: 16 februari 2023, 10:37
NA var en av vinnarna i Årets Dagstidning 2022.
Ytterligare nominerade bidrag i Årets Dagstidning släpps. Här är de som kan vinna i kategorierna Helhetspriset, Innovation, Ljudjournalistik och Medieledare.
Den 29 mars presenteras vinnarna i TU:s tävling Årets Dagstidning. Tidigare har de nominerade i fem kategorier presenterats. Nu avslöjas alltså de sista fyra.
LÄS ÄVEN: Här är de nominerade i Årets Dagstidning 2023
Helhetspriset
Dagens Nyheter
Är du stor, ska du också göra rätt. Med ytterligare ett enastående starkt monetärt resultat i ryggen, har tidningen också ett stort ansvar för journalistiken, och tar det. Från krig i Europa till vardag i Luleå. 2022 var dessutom året då de digitala läsarintäkterna blev större än kostnaden för den redaktionella verksamheten.
Vetlanda-Posten
Inför hotet om nedläggning och att bli en del av en länstidning, lyckas den lilla redaktionen med fyra medarbetare på tidningen hålla de stora drakarna stångna under ett nyhetsdrama av riksintresse, och samtidigt vända 14 års minusresultat till plus. Nominerade till Årets
Kristianstadsbladet/Norra Skåne
Bittra konkurrenter blev kollegor och två tidningar blev en. Att fusionera utan att dra ner på det totala antalet journalister och att visa stigande kurvor på både läsar- och annonsintäkter första året imponerar.
Jury
Ordförande Viveka Hansson, programdirektör TV4, Magnus Anshelm, vd MMS, Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige, Kersti Forsberg, verksamhetschef Fojo, Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Linda Nilsson, vd Sveriges Kommunikationsbyråer, Anna Rastner, content director Bauer Media Group, Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, Otto Sjöberg, vd Mediarevolution Nu AB, Toivo Sjörén, opinionschef Kantar Public, Hanna Stjärne, vd Sveriges Television, Jesper Strömbäck, professor i journalistik/politisk kommunikation JMG, Olle Zachrison, ansvarig för digital nyhetsstrategi Sveriges Radio.
Årets Innovation
Omni Mer
Utifrån djupgående studier av svenska nyhetskonsumenter för att förstå deras problem och behov, har Omni Mer utvecklats. Läsarna var tydliga – de ville ha mer fakta, fördjupande läsning, komma förbi betalväggar och gärna en annonsfri plattform. Lanseringen blev en succé. Man har minskat risken från en osäker annonsmarknad och fått nya intäktsströmmar som redan står för en betydande andel av omsättningen.
NWT Media Premium team
Att kombinera kraften i reportrarnas berättelse med expertis kring digital presentation i ett starkt kreativt grepp som upplevs nytänkande för lokal journalistik, har blivit en stor framgång. ”Premiumteams” har förstärkt den publicistiska produkten genom paketering, digitalisering och marknadsföring. Ett innehåll som skapat ett mycket stort engagemang, förbättrat räckvidd och konverteringar men också lett till en klar föryngring av prenumeranter.
Expressens Engagemangsmånad
Analysen var tydlig – engagerade prenumeranter stannade längre och man testade att styra på mål kopplat till engagemang i stället för konvertering. Resultatet var mycket positivt, engagemanget ökade väsentligt. Som en effekt av detta minskade churnen utan att påverka antalet nya kunder negativt. Det skapades intern förståelse för vad som driver engagemang hos läsarna vilket gav både ett bestående nytt arbetssätt och en starkare journalistisk produkt.
Jury
Ordförande Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, Magnus Anshelm, vd MMS, Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige, Linda Nilsson, vd Sveriges Kommunikationsbyråer.
Årets Ljudjournalistik
Gotlands Allehanda, Musikstugan
Musikstugan tar tidningens musikjournalistik in i ljudets värld. Det är ett gediget journalistiskt arbete med sinne för både de små detaljerna och den allmänna överblicken. Med hög relevans och närhet till den enskilde medborgaren tar man lyssnaren på stort allvar.
Expressen, Krimrummet
Konkurrensen på området är stenhård. Trots det har Krimrummet snabbt tagit plats som en av de främsta poddarna med sitt direkta och okonstlade tilltal. Det aktuella innehållet balanseras tryggt på rätt sida i svåra publicistiska avvägningar. Lyssnarna får en djupare förståelse och kunskap om komplexa skeenden och samband vilket inger hopp i en annars mörk brottsrapportering.
Göteborgs-Posten, Nyhetsshowen
Nysatsning på en daglig nyhetsshow som kombinerar journalistisk integritet med en stor portion humor och som på kort tid nått en miljonpublik. Man når också en svår målgrupp – unga, huvudsakligen kvinnliga, lyssnare. Det är snyggt, lokalt och har fortsatt stor potential.
Jury
Ordförande Hanna Stjärne, vd Sveriges Television, Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, Anna Rastner, content director Bauer Media Group, Toivo Sjörén, opinionschef Kantar Public.
Årets Medieledare
Maya Dahlén, Göteborgs-Posten
Ibland dyker det upp personer som har en förmåga att tända upp ett helt rum, som ständigt ser människorna omkring sig. Under ett år då verklighetens grå lågkonjunktur tätnat utanför våra redaktionella fönster, är ledare som förmår sätta färg på arbetets vardag en särskilt viktig framgångsfaktor. En sådan tillgång har Göteborgs-Posten.
Adam Svanell, Svenska Dagbladet
Han kan tidningens själ och dna, och med den djupa förståelsen har han gått före in i den nya, och fått med sig medarbetarna. 2022 blev ett viktigt år för tidningens kliv in i poddvärlden, med utmärkt journalistisk höjd och bibehållen identitet i ny tappning.
Linus Carle, Arvika Nyheter
Med ett inkluderande och målinriktat ledarskap har han samlat sin sex personer starka grupp, ställt om kursen, och kan nu bocka av ett år med alla rätt. Han har visat upp ett skolexempel på hur omställning i ett nytt medielandskap kan genomföras.
Jury
Ordförande Viveka Hansson, programdirektör TV4, Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, Kersti Forsberg, verksamhetschef Fojo, Hanna Stjärne, vd Sveriges Television.